Előbb Amerikából érkezett a hír, hogy egész New Yorkot meghódította, újabban pedig az derült ki, hogy Ausztráliában is virágzik a biznisz: közel kétezer forintnyi ausztrál dollárt fizetnek egy jó magyar lángosért a helyiek. Ráadásul nem ott a legdrágább, Svájcban még többet adnak érte. Van lángosos Londonban, Berlinben, Prágában, Szingapúrban és Tajvanon is, sőt Amerika egyik leghíresebb éttermében is felkerült az étlapra.
A New York utcáit járó lángossütő, a tudósításoknak köszönhetően nyáron lett „világhírű” immár nálunk is. Hatalmas kört tesz meg a városban, és mindennap törzsközönség várja a forró magyar lángost. Prepuk Zsolt nemcsak a kiváló ízekkel, de azzal is felhívta magára a figyelmet, hogy a The New York Times internetes kiadásának gasztronómiai rovata is beszámolót készített róla. A New York utcáit tavaly tavasz óta járó Langos Truckról áradozott a szerző és az egész szerkesztőség, ahol többen is megkóstolták. Az egyre népszerűbb magyar streetfood háromféle formában készül Amerikában. Árulnak klasszikus fokhagymás-sajtos-tejfölöset, ötszínű kaliforniai paprikával megszórtat, és olyat, amelyet szűzpecsenyével, savanyú uborkával, jalapeno paprikával és ázsiai chili szósszal ízesítenek. Az ötletgazda Prepuk Zsolt egyébként 39 éves, 16 éve él Amerikában és sokfelé megfordult már a vendéglátásban, amire saját üzletet alapított.
Kelendő a finomság Svájcban is, pedig igencsak megkérik az árát, több mint 2000 forintot kóstál. A Langos Hungarian Speciality, Prágában 38-60 korona, ami közelebb van a magyar árakhoz. Bizarr, de a cseh tulaj kicsit átértelmezte a magyar ízeket: a ketchup és a sajt párosítása a legnépszerűbb feltét a sörök mellé. Szingapúrban annyira odavannak a magyar lángosért, hogy még saját Facebook-oldalt is csináltak a sütödének, ott a fokhagymás és a különböző fűszeres szószokkal ízesített a legnépszerűbb.
Ausztráliában négy évvel ezelőtt kezdődött a hatalmas biznisz. Bogár Péter és párja, Erika turistaként érkeztek Ausztráliába, és a hatalmas ország hatalmas hatást gyakorolt rájuk. Akkorát, hogy hazatérve azonnal elmentek egy letelepedésről szóló szemináriumra. Ott aztán kiderült, hogy az idegenforgalmi és szálloda szakos diplomája, párjának pedig a pénzügyi vonalon szerzett tapasztalata nagyon jó esélyeket jelentenek az állandó vízumra. Meg is kapták hamarosan, felmondták magyar állásukat, eladták, amijük volt és indultak Perth-be, ahol Péter étterem menedzserként, Erika pincérnőként dolgozott. Ám az első perctől kezdve egy saját vállalkozás volt az álmuk, folyamatosan figyelték az ottani vendéglátás trendjeit, kulisszatitkait, és amikor egy este egy brazil street food autónál vacsoráztak, kipattant a szikra: magyaros ízek az újdonságokra kiéhezett ausztráloknak! Hazautaztak tervezni, recepteket, ötleteket, marketing tippeket gyűjteni, majd visszamentek és belevágtak.
Egyszerű, könnyen variálható ételekkel indítottak, elsősorban természetesen a lángossal, de készítettek paprikás csirkét wrapba göngyölve, és már a vörösboros marhapörkölt is bekerült a választékba. Először még igyekeztek a helyi ízlést kiszolgálni, volt lazacos, és grillezett zöldséges lángos is, de legjobban a hagyományos fokhagymás, illetve a Magyarországon is legnépszerűbb sajtos-tejfölös fogyott. Gyorsan kiderült tehát, hogy az ausztráloknak tetszik a magyar ízvilág, azóta már egy mindennel felszerelt büfékocsi, egy magyar food track járja a perth-i utcákat és a környékbeli piacokat, a vállalkozók pedig úgy számolnak, egy erős év alatt megtérülhet ez a mintegy 7 millió forintos beruházás. Különösen annak fényében, hogy egy sima fokhagymás lángosért simán elkérhetnek 8,5 ausztrál dollárt, ami 1800 forint és ezzel még mindig olcsónak számítanak az ottani street-food világban. Azt pedig ugye minden magyar tudja, mennyiből lehet kihozni egy lángost.
A lángos tehát az elmúlt évben meghódította a világot, de más tipikus magyar étel is befuthat hasonló karriert. Az ausztrál food trackben ugyanis gyorsan népszerűvé vált a dödölle, amit tejföllel és pirított szalonnával, hagymával vagy sajttal kínálnak és már több fogy belőle, mint a lángosból és idehaza is népszerű hívják akár gancának, cinkének, vagy gánicának. Szóval lángos után lehet, hogy egy másik krumplis ételünk is világhódító útra indulhatna, az ausztrál példát látva.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.