Amikor bemutatkozott az első generációs Mercedes CLS, leeső állak fogadták a 2004-es év abszolút szenzációjának elkönyvelt különlegességet: a stuttgartiak megteremtették a modern értelemben vett négyajtós kupé kategóriát. A Mercedes bátor lépésére és persze a CLS piaci sikereire később az Audi és a BMW is rámozdult, de legyen szó az A5-ös vagy az A7-es Sportbackekről, esetleg a BMW Gran Coupékról. Az azonos karosszériafelépítés ellenére az Audit és a BMW-t sem vádolhattuk másolással: négyajtós kupé ide vagy oda, semmiben sem hasonlítottak az ihletadó CLS-re.
Hogy ez miért kapcsolódik a Mercedes GLE Coupéhoz? Azért, mert ez a modell kívülről egyértelműen a BMW X6-os koppintásának tűnik. Lehet hatalmas csillag az orrán, meg a többi Mercedest idéző lámpák, sziluettje és arányai kiköpött olyanok, mint a BMW X6-oséi. Sőt, még a méretei is, a Merci mindössze 9 mm-rel hosszabb, és a tengelytávolsága is csupán két centivel nagyobb.
Ha mindettől eltekintünk, meg kell hagyni, hogy a GLE Coupé dögös és magabiztosságot sugárzó autó, főleg, ha az optikai tuningcsomaggal is rendelkező 450 AMG kivitelről van szó. Ez a Mercedes második olyan „köztes” típusa, amely a hétköznapi verziók és az AMG topmodellek, jelen esetben a 400-as (333 LE) és a Mercedes–AMG GLE 63-as (557 vagy 585 LE) közötti lyukat foltozza be. A 450 AMG-be is a 3,0 literes, biturbó, V6-os benzinest építik (akárcsak a 400-asba), de itt 367 lóerő a produktum, ennél azonban sokkal fontosabb, hogy iszonyatosan jól szól a motor. Meg kell hagyni, hogy a Mercedes nagy benzineseinek hangjával kevesen tudják felvenni a versenyt: alacsony fordulaton szépen duruzsol, 4000-től viszont elszabadul a pokol, és igazi csatakiáltás jön a motorháztető alól és a négy kipufogóvégből, s akkor még nem beszéltünk a Sport+ módban élesedő gázfröccsökről. A hanghoz illő fölényes menettulajdonságokkal és fokozott étvággyal (13-14 liter) rendelkezik az újdonság, és gyakorlatilag nincs olyan helyzet, amelyben erő hiányát éreznénk, a 367 lóerő és az 520 Nm párosán nem fog ki a 2,2 tonnás tömeg sem.
Ha valamire mesterien ráérzett ennél az autónál a Mercedes, az a futómű és a kormányzás. Alapvetően feszes az elöl-hátul légrugós felfüggesztés hangolása, de csak annyira, hogy ne menjen a komfort rovására, a volán pedig kellően direkt, legfeljebb nagyobb visszatérítési erő jönne jól. Azonban bármennyire is jól egyensúlyoz a sportosság és a komfort határán az új Mercedes, meglepő, hogy a 9G-Tronic váltó mennyire messze van a harmonikustól. Ahhoz képest, hogy hagyományos, bolygóműves szerkezet, viszonylag gyorsan kapcsolgat, de sokszor nem tudja eldönteni, hogy kigurulás után a gázra lépve melyik fokozatból gyorsítson. Ezzel még nem is lenne gond, de van egy bizonyos sebességtartomány (20-30 km/óra között), amelyben, ha hirtelen adunk gázt, bakkecskézve, nagyot rántva indul el.
Az egyik ok, amiért manapság olyan népszerűek a magasépítésű autók, az a könnyű ki- és beszállás és a jó körkilátás, de sajnos a GLE Coupéra egyik sem igaz. Az ezüstszínű fellépő inkább megnehezíti a beszállást, és összekoszolja a nadrágunkat, és az sem dicséretes, hogy a tetővonal miatt mindig behúzott nyakkal kell beszállnunk az autóba. A GLE Coupéban ülni meg olyan, mintha egy trezorban lennénk, kicsik az üvegfelületek, vaskosak az oszlopok, és emiatt csapnivaló a körkilátás. Aki meg tolatókamera nélkül érzi, hogy hol van az autó hátulja, annak egy nehézpótkocsival sem lesz gondja.
Ha sikerült túljutni ezeken a tulajdonságokon, igazi Mercedes-kényeztetést élvezhetnek a bent ülők. A szuperkényelmes ülések mellett fűthető-hűthető pohártartóknak, fantasztikusan szóló hifinek is örülhetünk, a hátsó sor pozitívumai közé pedig a vártnál nagyobb fejtér és a hatalmas lábhely sorolható. Az ülések kialakítása miatt azonban inkább csak papíron ötszemélyes a GLE Coupé, hátul középen utazni meglehetősen mostoha dolog. A hatalmas, 4900 mm-es hosszúság és a 2,0 méternél is nagyobb szélesség miatt várható volt, hogy óriási a csomagtartó, a 650 literes érték 100 literrel múlja felül az X6-osét! Érthetetlen viszont, hogy a kalaptartó miért egy nehezen kezelhető, kivehető „lap”, a kihúzható rolós megoldás sokkal praktikusabb lenne.
Hogy megtalálja-e a helyét a piacon a GLE Coupé, nem vitás, a Mercedes nemcsak az X6-osra, hanem a vásárlói igényekre is válaszol az újdonsággal. Az SUV és kupé keverékek története pedig aligha ér véget, valószínűleg további márkák is csatlakoznak majd az X6-oshoz és a Mercedes friss jövevényéhez. A stuttgartiak persze ezúttal sem adják olcsón a portékájukat: a 3,0 literes, dízel bázismodell indulóára kicsivel 20 millió forint feletti, a 450 AMG pedig 23,45 millió forinttól rendelhető. Aki mindenáron vágyna a 450-es képességeire, de ódzkodik a kupéságtól, annak jó hír, hogy a GLE is elérhető lesz ezzel a hajtáslánncal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.