BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Alig fogy a VW előnye

A dízelbotrány szeptemberi kitörése visszavetette a Volkswagen-csoport európai forgalmát, igaz, még ma is toronymagasan a német gyártó modelljei vezetik az eladási statisztikát.

Egyre csökken a Volkswagen-csoport piaci részesedése: amíg ez tavaly januárban még 25,6 százalékos volt Európában, addig ez mára 24,3 százalékosra zsugorodott úgy, hogy közben maga a piac 6,2 százalékkal bővült. Januárban a kontinensen 1,09 millió új autó kapott rendszámot az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai szerint. A VW-csoport részesedése a dízelbotrány szeptemberi kitörése óta folyamatosan, csökken – igaz, nem drasztikusan. Elsősorban Németországban és Nagy-Britanniában fordultak el a vásárlók a márkától.

A névadó Volkswagen forgalma januárban hazai pályán 8,8, a briteknél 14 százalékkal zuhant, de így is toronymagasan Európa legnépszerűbb autómárkája maradt. A dízelbotrányba keveredett Seatot is büntetik odahaza, 17 százalékkal adtak el belőle kevesebbet, mint egy éve, miközben maga a spanyol piac 12 százalékkal bővült. Érdekesség, hogy ott a VW forgalmát nem érintette a botrány. Európa-szerte a VW 128 350 autót adott el januárban, 3,8 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel ezelőtt, viszont az Audi 14 százalékkal, a Skoda 6 százalékkal több autót értékesített.

A botrány, amelynek kapcsán a VW 20 milliárd eurót veszített piaci értékéből, egyelőre tehát nem okozott akkora visszaesést a legnagyobb európai autógyártó forgalmában, mint amekkorát a negatív szalagcímek alapján előre sejteni lehetett. A cég a nehezén már túljutott, megítélése sokat már nem romolhat – idézte a Bloomberg Arndt Ellinghorstot, az Evercore elemzőjét, aki arra is emlékeztetett, hogy csoportszinten a VW márkáiból januárban többet vettek meg, mint 2015 végén.

Jó hír az autógyártásra épülő magyar ipar számára, hogy az európai piac immár 29 hónapja folyamatosan nő, és a 2013-ban elért két évtizedes mélypont ma már történelemnek számít. Az olcsó üzemanyag az autóvásárlási szokásokon is nyomot hagy: az erősebb, magasabb fogyasztású motorral szerelt városi terepjárók (SUV) iránt megugrott a kereslet, különösen a Fiat Chrysler Automobiles sikermodellje, a Jeep Renegade, valamint a Ford Kuga tarolt, de az Opel eladásai is felfutottak. A Fiatnál 15, az Opelnél 12, míg a Fordnál 11 százalékos bővülést mért az ACEA. A luxusautók piacán megőrizte vezető helyét a BMW, noha 5,8 százalékos bővülési tempója elmarad a második helyezett Mercedes-Benz 9,8 százalékos pluszteljesítményétől. A január erős volt a magyar piacon is, 5567 új autót regisztráltak, 14,1 százalékkal többet az egy évvel korábbinál.

Csábítanának a riválisok

A gyártók megpróbálják kihasználni a Volkswagen szorult helyzetét, különösen a Fiat szeretne tőle ügyfeleket elcsábítani. Ezt jelzi, hogy a német piacon most az olaszok adják a listaárhoz képest a legnagyobb kedvezményt: 14,4 százalékot engedtek az áraikból az Autohaus PulsSchlag összesítése szerint. Az átlagos diszkont januárban 12,1 százalékos volt, az egy évvel korábbinál 0,2 százalékponttal szűkebb, ami a piac bővülésével van összefüggésben, hiszen amikor tolonganak a vevők, fölösleges árat csökkenteni.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.