BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Eljárás az M4 miatt, kivizsgálják a kartellgyanút

Legkorábban hat hónapon belül derülhet ki, hogy valóban összejátszottak-e a tervezett M4-es autópálya Abony–Fegyvernek közötti szakaszának építői. A versenyhivatalnak nem volt más lehetősége, mint hogy érvényt szerezzen a bírósági határozatnak, vagyis vizsgálódnia kell.

Legkorábban hat hónapon belül, legkésőbb pedig csaknem két év múlva derülhet ki, hogy valóban összejátszottak-e a tervezett M4-es autópálya Abony–Fegyvernek közötti szakaszának építői, az ügyben a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) még januárban elindította a vizsgálatot.

Erre azt követően került sor, hogy a Miniszterelnökségtől tavaly bejelentés érkezett a GVH-hoz, de a hivatal vizsgálata szerint nem volt valószínűsíthető a jogsértés – vagyis a kartell –, és ezzel a GVH lezárta az ügyet, nem indított eljárást az érintett cégek ellen.

Csakhogy a bejelentő, vagyis a Miniszterelnökség jogorvoslattal élt, és a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság hatályon kívül helyezte a GVH-nak azt a végzését, amelyben megállapította, hogy a versenyfelügyeleti eljárás indításának feltételei nem állnak fenn.

Ezek után a versenyhivatalnak nem volt más lehetősége, mint hogy érvényt szerezzen a bírósági határozatnak, vagyis vizsgálódnia kell. Erre a törvény szerint legalább hat hónap áll rendelkezésére, ami további kétszer hat hónappal meghosszabbítható, vagyis legrosszabb esetben csaknem két év múlva kerülhet pont a történet végére. Ez azonban nem szokatlan, hiszen egy-egy kartellvizsgálat általában két évig tart.

A kartellezésnél az esik a legsúlyosabb megítélés alá, amikor közbeszerzésben játszanak össze a szereplők. Ilyen esetben, ha beigazolódik a kartell, akkor a cégek legfeljebb az előző évi nettó bevételük 10 százalékára büntethetők, de a Btk. alapján akár személyi felelősség is megállapítható, ami börtönbüntetést is maga után vonhat.

Az M4-es időközben leállított építésében több cég is részt vett, de azt nem lehet tudni, hogy a GVH melyekkel szemben indított eljárást. A 29 kilométeres Abony–Fegyvernek szakaszt három részre bontották: az Abony és a Tisza közötti 13,4 kilométeres építését a Swietelsky-Colas nyerte el, a beruházás nettó összege 46,7 milliárd forint volt. A Tisza-hidat magában foglaló 2,3 kilométeres részt az A-Híd–Közgép alkotta konzorcium szerezte meg, a munkálatokat 32,59 milliárd forintért vállalta. A Tisza-hídtól Fegyvernekig tartó, mintegy 13,2 kilométeres szakasz beruházója a Strabag volt, amely nettó 31,5 milliárd forintért vállalta a munkát. A kivitelezés 2013-ban kezdődött meg, és az eredeti tervek szerint idén már be is kellett volna fejezni, de a kormány leállította a beruházást. Debmút Rt., Egút Rt., Hídépítő Rt., Strabag Rt.) versenytörvénybe ütköző megállapodást kötöttek, és ezért a GVH hétmilliárd forint bírságot szabott ki.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.