BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Randevút adott a Hasbro a Mattelnek

A fiús és lányos játékok legnagyobb gyártóinak egyesülésével létrejövő univerzális cégóriásnak nem biztos, hogy örülnének a versenyhatóságok, ám a Mattel és a Hasbro szerint egy próbát megér az ügy.

A játékpiac két legnagyobb amerikai szereplőjének esetleges fúzióját vélhetően nem nézik jó szemmel Washingtonban. Egyelőre. Kérdés ugyanis, hogy a Hasbro és a Mattel kínálata mennyire eltérő ebben a szegmensben. A két cég remekül kiegészítené egymást, hiszen a Mattel a lányok, a Hasbro főleg a fiúk játékokkal való kiszolgálására szakosodott. Olyan ez, mintha az egyik cég mozdonyokat, a másik vagonokat gyártana. Mindkét termék sínen gurul – érvelnek szakjogászok a fúzió liberális felfogást feltételező engedélyezése mellett. Csakhogy önmagában ez az érv kevés lenne az összeolvadás jóváhagyásához – emlékeztetnek elemzők, utalva arra, hogy a verseny tisztasága felett őrködő bürokraták az utóbbi időben a monopóliumgyanús egyezségeket sorozatban dobják vissza. Így a Comcastnak sem engedélyezték tavaly áprilisban a Time Warner Cable kábeltársaság felvásárlását, míg a nála kisebb Charter már gond nélkül megvehette a céget. A Mattel a játékpiac első, a Hasbro a negyedik helyezettje – pontosabban a harmadik, ha a fizikai játékokat nézzük, hiszen a japán Namco Bandai második helye „virtuális”, tekintettel arra, hogy a videojáték-piacon érdekelt. A szendvics másik „tölteléke”, a dán Lego sem valódi versenytárs az amerikaiak számára, hiszen a Barbie baba öltöztetése és az építőkockákból űrsiklómakett összerakása sem említhető egy lapon, noha mindkettővel élményt lehet szerezni a gyerekek számára. Üzleti szempontból viszont a fúzió értelmes lépés lenne, hiszen a dánok őrületes tempóban bővülnek, ahogy magyarországi gyártóbázisaik is.

A Bloomberg által megszellőztetett egyesülés Jaime Katz szerint a 24 milliárd dolláros amerikai játékpiac 5 milliárdos részét érintené, ezért a Morningstar befektetési tanácsadója nem lát olyan közvetlen akadályt, amely alapján Washington blokkolhatná az ügyletet. Mi több, a kiszorítási hatás sem igazolható, hiszen a két cég forgalmának döntő részét négy kereskedőláncon – Wal-Mart, Target, Amazon és Toys „R” Us – keresztül bonyolítja le. Ugyanakkor az is igaz, hogy a kereskedők könnyebben egyezkednek egyetlen nagyobb szereplővel, ha az általa kínált választékot négy-öt cégtől tudják csak beszerezni. Ez pedig kétségtelenül torzíthatja a versenyt.

Más kérdés, hogy a fúzióval egy bálna nagyságúra hízó cégóriás „vetekedne” a piacon a keszegekkel, hiszen a többi szereplő jóval kisebb náluk. Szakértők szerint innen nézve az eset hasonló a tavaly elvetélt irodaszer-piaci fúziós kísérlethez, amikor is a Staples egyesítette volna az erejét az Office Depot-val. Igaz, ott még van esély, a cégek az elutasító határozatot bíróságon támadták meg.

Az Electroluxnak sem engedték meg, hogy megvásárolja a General Electric háztartásigép-üzletágát, mondván: ezzel az amerikai sütőpiac 80 százalékára tenyerelnének rá a svédek. A helyükre lépő kínai Haier esetében ilyen kifogások már nem merültek fel.

A Bloomberg úgy tudja, a játékgyártók közötti tárgyalások a tavalyi év végén kezdődtek, a kezdeményező a kisebbik fél, a Hasbro volt. Utóbbinak a piaci értéke 9,5 milliárd dollár, míg a Mattel jelenleg 11,3 milliárdot ér. Elemzők megjegyzik, hogy egyik cég számára sem létszükséglet a fúzió tető alá hozása, a korábbi nehézségek legyűrése után ugyanis felszálló ágban vannak, mind forgalmukat, mind nyereségüket illetően.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.