Ebben az évben is komoly fejlesztéseket terveznek az agráriumban tevékenykedő kis- és középvállalkozások – olvasható abban a reprezentatív felmérésben, amelyet a GfK Hungária készített a Budapest Bank megbízásából. A femérés szerint 2015-ben az agrárvállalkozások 63 százaléka hajtott végre beruházást, és minden ötödik vállalkozás növelte is beruházásainak mértékét az egy évvel korábbihoz képest. A beruházások jellemzően 50 millió forint alatti összegben valósultak meg.
A felmérésben részt vevők 2016-ra vonatkozó tervei alapján elmondható, hogy a kapacitásbővítéssel szemben idén a technológiai fejlesztések kerülnek előtérbe. Minden második vállalkozás tervez korszerűsítést, azaz növelné technológiai színvonalát, vagy további gépesítésbe ruházna be, kapacitásbővítést pedig a gazdák 17 százaléka kíván végrehajtani. Főleg a növénytermesztéssel (is) foglalkozók (54 százalék) és a nagyobb földterületen gazdálkodók (56 százalék) kívánják növelni a jelenlegi technológiai színvonalukat 2016-ban.
Az év végén készült felmérésben az agrárvállalkozások 12 százaléka állította azt, hogy az előző évhez képest nőtt az árbevétele, ők átlagosan 16 százalékkal magasabb árbevétellel zárták 2015-öt. Ez az arány a kisebb üzemméretű vállalkozások körében némileg magasabb volt: minden hetedik mikrovállalkozás növelte árbevételét 2014-hez képest. Ezzel együtt a megkérdezettek 42 százalékának stagnált az árbevétele, 46 százalékuk pedig alacsonyabb árbevétellel zárta az évet.
Az agrárvállalkozások körében a legnépszerűbb finanszírozási forma a saját forrás, a finanszírozási mixen belül 59 százalékos ennek az aránya. A bankhitel is népszerű, a gazdák működésüket 13 százalékos arányban finanszírozzák így, és a megkérdezettek 19 százaléka tervezi, hogy idén nagyobb mértékben veszi igénybe ezt a finanszírozási formát. A támogatások közül az EU-s támogatásokat közel háromszor annyian vették igénybe, mint az állami támogatásokat, és ez az olló idén valószínűleg tovább nyílik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.