Milyen előzmények után vágott bele több nyugat-dunántúli lap kiadója, a PLT a Veszprém megyei híroldal, a Veol.hu teljes fizetőssé tételébe?
– Az utóbbi években jelentős erőforrásokat fektettünk tartalmunk fejlesztésébe. Ez cégünk egyik legfontosabb projektje jelenleg is, mert szeretnénk mindent megtenni annak érdekében, hogy olvasóink a lehető legközelebb érezhessék magukhoz a lapot. Olyan terméket hoztunk létre, melynek nincs és csak nagyon jelentős erőfeszítések árán lehet igazi konkurenciája. Minden lényeges információ fizetős az oldalon, de léteznek kivételek. Jelentős a portál megyei elérése, de mindig vannak új felhasználók, ezért ők havonta pár cikket ingyen elolvashatnak. Gyakran kapunk megkeresést a rendőrségtől vagy olvasóktól azzal, hogy eltűnt személyeket, elkövetőket vagy éppen eltűnt állatot keresnek. Természetesen az ilyen jellegű cikkek kivételt képeznek a fizetős tartalmak alól.
Volt olyan terv, amely szerint bizonyos oldalak nyitottak, mások fizetősek lettek volna? Miért nem ezt választották?
– Nagyon sok lehetőséget megvizsgáltunk, elemeztük a saját adatainkat, végignéztük a külföldi példákat, és a jelenlegi megoldás volt az, amelyet a cég menedzsmentje a rendelkezésre álló információk alapján a legjobbnak ítélt.
Mennyiben azonos a print és az online tartalma?
– Az online felületeken valamennyi printben megjelenő cikk megtalálható, a legtöbb esetben extra információkkal, képsorral és videóval bővített formában, de ezenkívül sok olyan cikkünk van, melyet kifejezetten az online felületre készítünk.
Hogyan, milyen marketingeszközzel próbálják meg átterelni a fizetős online felületre az olvasókat?
– A korábban említett elemzésünkből kiderült, hogy jelentős az oldalon a „heavy user”-ek száma, ezért még nem láttuk szükségét komolyabb kampánynak.
Milyenek a visszajelzések az olvasók, a hirdetők részéről?
– Természetesen több heves reklamációt és indulatokkal teli levelet kaptunk – ez is azt mutatja, hogy mennyire szeretik és mennyire vált az olvasók életének részévé a Veol –, de az is érdekes tény, hogy ezen levelek írói közül mára sokan előfizetőkké váltak. A hirdetők részéről pedig azt fontos megemlíteni, hogy a portál a fizetőssé tétel után is messze piacvezető a megyében.
Felértékelődhet ezáltal az oldalon lévő a reklám? Drágább lehet?
– Hosszú távon egészen biztosan, de egyelőre nem tervezünk emelést.
Mire számítanak: fél, egy év alatt hogyan alakulhat az online előfizetők száma?
– Annak ellenére, hogy többen már előfizettek, úgy gondoljuk, hogy sokan kivárásra játszanak. Találgatják, hogy átmeneti időszakról lehet-e szó, vagy végleges döntésről. Mi alapvetően folyamatos növekedésre számítunk, kisebb-nagyobb ugrásokkal.
Hogyan árazták az oldalt?
– Tiszteletben tartva olvasóink lehetőségeit és a sokéves szoros kapcsolatot, igyekeztünk megfizethető és nem megterhelő előfizetési modellt kialakítani az online felületekhez. A napilapos előfizetéssel nem rendelkezők számára meghatározott jelképes napi 50 forintról gondoltuk azt, hogy harminc lelkes alkotó ember munkájáért nem gondolhatja senki túlzónak.
Nem tartanak attól, hogy az oldal fizetőssé tétele miatt az olvasók elmennek a konkurenciához?
– Nagyon hiszünk az egyedi tartalmunkban és abban a munkában, melyet folyamatosan fektetünk bele, ezért nem.
Ha bejön, a PLT többi oldalán is várható hasonló lépés?
– Ezt nem tartom kizártnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.