A nagyközönség előtt szerdán megnyílt 86. Genfi Nemzetközi Motor Show a kínálati oldalon az elektromos autók és a SUV-ok uralmát hozza. Előbbieké a jövő, utóbbiaké a jelen, tekintettel arra, hogy a padlót fogott üzemanyagárak idején a magasabb fogyasztású SUV-ok kereslete igencsak megnőtt, kiváltképp Amerikában és Európában. Hogy a múlt egyelőre a Volkswagené, ahhoz sem fér sok kétség.
A Volkswagen akárhogy szeretné is végre maga mögött hagyni a dízelbotrányt, mindig lesz, aki emlékezteti arra, hogy szándékosan becsapta a vásárlóit. Ezúttal a kiállítás egyik felvezető sajtótájékoztatóját, Jürgen Stackmann előadását zavarta meg egy VW-s overallba öltözött férfi. A VW igazgatósági tagja éppen az elektromos hajtású Up! modelljüket méltatta az emelvényen, amikor a fiatalember a kiállított autó alá bújva teátrálisan keresni kezdte, hol vágja át ezúttal a VW az embereket. Stackmann jól kezelte a váratlan helyzetet, mint mondta, „ez egy tökéletes autó, nem szorul javításra”. A rendezők hamar kivezették a teremből a rendbontót, aki – mint kiderült – a meghökkentő fellépéseiről ismert angol Simon Brodkin stand-up komikus volt. A „show must go on” jegyében Stackmann folytatta előadását, de az incidens jól jelezte, hogy a világ tavaly nyáron még első számú autógyártójának számító német óriáscégre még számos megpróbáltatás és megszégyenítés is vár.
A VW mérnökeire pedig rengeteg munka, hogy a március 24-i határidőre fel tudják mutatni az Amerikai Környezetvédelmi Hivatalnak (EPA) azt a műszaki megoldást, amellyel az országban eladott 582 ezer dízelautójuk károsanyag-kibocsátását a szigorú határértékek alá tudják szorítani – az adatokat meghamisító szoftver alkalmazása nélkül.
Nem véletlen, hogy a genfi kiállításon a Volkswagen inkább az elektromos autóit helyezi a középpontba, a már említett Up! mellett a sokoldalú Budd-E koncepciómodell fogadtatását méri fel. A németek a jelenleg talán legdivatosabb városi terepjárók (SUV) körében is erősítettek, a Tiguan után ezúttal a kabriósítható T-Cross Breeze modellel rukkoltak elő, amelyet a Range Rover Evoque Convertible futurisztikus modelljének versenytársául szánnak. Elektromos autóval szinte minden standon találkozhatunk, a százéves fennállását ünneplő BMW például rögtön négy plug-in hibridet is elhozott, a világelső Toyota itt tartja a 2018-as modellje, a Lexus LC 500h hibrid sportkupé premierjét, ahogy teszi azt a Nissan, az Európában is népszerű, teljesen elektromos Leaf-fel.
A magyarországi gyártókapacitásokkal rendelkező cégek nem elektromos autóikkal villanyozzák fel a közönséget. Az Audi a SUV minden árnyalatát ki szeretné használni, most a Q2-es méretvariációt teszik közszemlére. Emellett az aszfaltnál nehezebb tereppel is megbirkózó A4 Allroad Quattro jelent újdonságot náluk. A Mercedes tömör luxussal „traktálja” a közönséget, a felfrissített E osztállyal és az SL kabrióval. A Suzuki feles megoldást választott a feltámasztott Balenóval, amelyet hibrid technológiára építettek a cég japán mérnökei.
A General Motorshoz tartozó Opel minősítéséhez elég annyi, hogy a szakújságírók az Astrát választották 2016 autójává. (Nem jó ómen, hogy tavaly a dízelbotrányban megégett VW vitte el a díjat a Passattal.) A legnagyobb leleplező az idén a Fiat Chrysler Automobiles (FCA) lesz, amely a nosztalgiahullám jegyében régi nevekkel és számokkal próbálkozik felkelteni az érdeklődést. Ebben technikai segítségére lesz az új 124 Spider kabrió és az 1989-ben az év autójának választott Tipo reinkarnációja. De felébredt Csipkerózsika-álmából az Alfa Romeo Giuliája is, míg a Maserati a luxus-SUV-ok túltelített piacán próbál szerencsét a Levantéval.
Nem hiányozhatnak a koncepcióautók sem Genf kínálatból, ahogy az igazi luxust a megfelelő vásárlóerővel összehozó genfi sportautó-felhozatalra sem lehet panasz. Itt a Ferrari és a Bugatti dobott nagyot: a marenellóiak a GTC4Lussót mutatják be, míg a Volkswagen-csoporthoz tartozó francia márka az 1500 lóerős, 470 km/óra csúcssebességre képes Chiron nevű modelljével került reflektorfénybe.
Elviszi a show-t a Tesla
A SUV-ok és az elektromos hajtás párosítása különösképpen csábító lehet, példa erre a Tesla Model X, amelyet most mutatnak be az európai közönségnek. Egyelőre inkább amolyan kedvcsinálóként, hiszen az elektromos autó gyártásával még a hazai igényeket sem tudják kielégíteni az amerikaiak, bár a várólista hosszára már nem lehet panaszuk. A Tesla nevadai akkumulátorgyárának, a Gigafactorynak az építői viszont jól időzített fellépéssel tettek arról, hogy bekerüljenek a hírekbe. Száz építőmunkás állt le a munkával, szakszervezetük azt kifogásolja, hogy az államhatár túloldaláról, Arizonából és Új-Mexikóból hoznak Renóba dolgozókat, akik ráadásul nem is tagjai az érdekképviseletnek. Nevada állam érzékenysége ott érthető, hogy a gyár letelepedését 2014-ben 1,25 milliárd dolláros adókedvezménnyel támogatta, egyben feltételül szabva, hogy a dolgozók fele itteni lakos legyen.
A Tesla szerint tartják az arányt, a szakszervezetisek ezt másként látják. Akárhogy is, a gyár 2020-ra teljes kapacitással fogja ontani az akkumulátorokat, évi félmillió Teslát ellátva áramforrással. A hagyományos gyártók és a Tesla viszonyát, a költségérzékenységet jól jellemezte Trip Chowdhry, a Global Equities elemzője, aki szerint az egykor 5 milliárd dollárosra méretezett Gigafactory beruházást végül ki tudják hozni 600 millióból, s miközben a nagy gyártók hirdetésekre évi 8 milliárd dollárt költenek, addig a Tesla egy centet sem, mégis róla beszélnek a legtöbbet.
Gyenge rajt, erős folytatás
Halovány évkezdetet követően februárban magára talált az amerikai autópiac. Januárban a zord idő miatt fordultak meg kevesebben a szalonokban, ezúttal azonban ez nem volt akadály, s a kereskedők által kínált magasabb kedvezmények is lendítettek a forgalmon. Az Autodata statisztikája szerint összesen 1,34 millió személy- és kisteherautó kapott rendszámot, 6,9 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Legutóbb 2000-ben volt ennyire erős a február, az utolsó 12 hónap forgalma meghaladta a 17,5 milliós darabszámot. Tavaly három hónapban is mértek 18 millió feletti évesített értéket, míg az átlag 17,5 millióra jött ki. Az idén 17,8 milliós teljes éves rekordban bíznak az elemzők a világ második legnagyobb autópiacán. A gyártók közül a GM ezúttal gyengébben muzsikált, a flottaeladásai is visszaestek, míg a Volkswagen defektes szereplésén nincs mit csodálkozni. A csoporthoz tartozó Porsche és Audi viszont növelte eladásait.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.