BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Gyorsítana a Rába

A nemzetközi terjeszkedés és a belföldi értékesítés növelése a cél a Rábánál.

A Rába Járműipari Holding menedzsmentje kidolgozott egy hosszú távú osztalékpolitikát, ám az nem nyilvános, és nem is terjesztik az április 15-i éves közgyűlésük elé – közölte a Világgazdaság érdeklődésére Pintér István, a Budapesti Értéktőzsdén (BÉT) szereplő társaság egy sajtóbeszélgetésen. Pedig a győriek utoljára 2001-ben fizettek osztalékot, így a befektetőket igencsak érdekelheti, mire számíthatnak.

A tavalyi adatok alapján még az sem lenne meglepetés, ha a Rába már az idén fizetne osztalékot. Hiszen adóssága tíz éve nem látott alacsony szintre, 3,4 milliárd forintra csökkent az egy évvel korábbi 8,6 milliárdról, készpénzállománya nőtt, a 2015. végi saját tőkéje 13,5 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit.

Arról, hogy lesz-e osztalék, március 23-án lehet bizonyosságot szerezni, aznap teszi közzé az igazgatóság a közgyűlési napirendi javaslatait. Valószínűbbnek tűnik azonban, hogy kedvezőbb pozícióját osztalékfizetés helyett a járműipari társaság inkább beruházásokra, illetve külföldi terjeszkedésre fordítja – ahogy azt a február közepén közzétett éves gyorsjelentésében kilátásba helyezte. S ezt erősítette meg tegnap Pintér is, mondván, bár a cégcsoport árbevételének több mint 90 százaléka exportból származik, a termelésben nincs külföldi jelenléte. Ez utóbbin kívánnak változtatni, emellett az értékesítésen belül növelnék a hazai részarányt.

Ez utóbbi cél teljesítése aligha lehet gond a közel háromnegyedes állami tulajdonosi háttérrel – gondolhatnák a kívülállók. Óvatosságra int azonban, hogy például Fónagy János, a NFM parlamenti államtitkára az állam beszállásakor stratégiai célként jelölte meg, hogy a Rába speciális járműveket, például tűzoltóautókat gyárt majd, erre mégis csak 2015 elején kapott megrendelést. A Volvóval való együttműködésben lévő lehetőségek maradéktalan kiaknázását pedig az lassítja, hogy – mint Pintér kissé szarkasztikusan fogalmazott – „a tömegközlekedés átalakításának dilemmái még nem zárultak le”.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.