A Rába Járműipari Holding menedzsmentje kidolgozott egy hosszú távú osztalékpolitikát, ám az nem nyilvános, és nem is terjesztik az április 15-i éves közgyűlésük elé – közölte a Világgazdaság érdeklődésére Pintér István, a Budapesti Értéktőzsdén (BÉT) szereplő társaság egy sajtóbeszélgetésen. Pedig a győriek utoljára 2001-ben fizettek osztalékot, így a befektetőket igencsak érdekelheti, mire számíthatnak.
A tavalyi adatok alapján még az sem lenne meglepetés, ha a Rába már az idén fizetne osztalékot. Hiszen adóssága tíz éve nem látott alacsony szintre, 3,4 milliárd forintra csökkent az egy évvel korábbi 8,6 milliárdról, készpénzállománya nőtt, a 2015. végi saját tőkéje 13,5 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit.
Arról, hogy lesz-e osztalék, március 23-án lehet bizonyosságot szerezni, aznap teszi közzé az igazgatóság a közgyűlési napirendi javaslatait. Valószínűbbnek tűnik azonban, hogy kedvezőbb pozícióját osztalékfizetés helyett a járműipari társaság inkább beruházásokra, illetve külföldi terjeszkedésre fordítja – ahogy azt a február közepén közzétett éves gyorsjelentésében kilátásba helyezte. S ezt erősítette meg tegnap Pintér is, mondván, bár a cégcsoport árbevételének több mint 90 százaléka exportból származik, a termelésben nincs külföldi jelenléte. Ez utóbbin kívánnak változtatni, emellett az értékesítésen belül növelnék a hazai részarányt.
Ez utóbbi cél teljesítése aligha lehet gond a közel háromnegyedes állami tulajdonosi háttérrel – gondolhatnák a kívülállók. Óvatosságra int azonban, hogy például Fónagy János, a NFM parlamenti államtitkára az állam beszállásakor stratégiai célként jelölte meg, hogy a Rába speciális járműveket, például tűzoltóautókat gyárt majd, erre mégis csak 2015 elején kapott megrendelést. A Volvóval való együttműködésben lévő lehetőségek maradéktalan kiaknázását pedig az lassítja, hogy – mint Pintér kissé szarkasztikusan fogalmazott – „a tömegközlekedés átalakításának dilemmái még nem zárultak le”.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.