Helyből fel- és leszálló repülőgép (VTOL) prototípusának kifejlesztésére 89 millió dollárt kapott a Pentagontól az Aurora Flight Sciences (AFS). A cégnek a kísérleti repülőgép-fejlesztési program, az X-Plane részeként 2018 őszére kell leszállítania a működőképes prototípust. Az igazi kihívást nem is a függőleges mozgás, hanem a meghajtás adja. A LightningStrike névre keresztelt vezető nélküli gép – drón – ugyanis hibrid hajtású lesz, ám a felszálláshoz és a repüléshez az áramot egy hagyományos üzemanyaggal működő generátor állítja elő - írja a Reuters. A tervezők ugyanolyan Rolls Royce T406 típusú generátort építene bele, mint amilyen a V-22 Osprey billenőrotoros katonai konvertiplánban is szolgál. A függőleges mozgásában helikopterként, vízszintesen pedig rövid felszállópályás repülőgépként egyaránt használható Osprey-nél a LightningStrike sokkal mozgékonyabb, és sokoldalúbb harcászati felhasználást ígér.
Az biztos, hogy ilyen kialakítású repülőt még nem látott a világ: a fő szárnya, amelyen kétoldalt sorban 9-9 ventillátorlapát helyezkedik el a törzs hátsó részére került, míg az első, „csökevényes” szárny csak 3-3 ventilátorból áll. A hátsó szárny forgatható, így felemelkedésnél a felszín felé a fújja a levegőt, előremenetben pedig 90 fokkal elforgatva a vízszintesen a repíti a gépet. John Langford, az AFS-t 27 évvel ezelőtt megalapító elnök-vezérigazgató a LightningStrike manőverező képességét emelte ki közleményében, szerényen hozzátéve, hogy a gép forradalmasítani fogja az amerikai harcászati repertoárt. Az AFS kezdetben a globális felmelegedés kutatásához gyártott drónokat, a hadiiparba később kapcsolódott be. A cég a megrendelésért vívott harcban a Sikorsky és a Bell helikoptergyártókat, a Lockheed Martint, a Karem Aircrafot és a Boeinget utasította maga mögé.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.