Magyarországon kevésbé az elvégzett munka minőségére, inkább az esetenkénti szélsőséges időjárásra szokták fogni ezeket az aszfalthibákat, illetve arra, hogy a tavaszi hideg aszfaltozás csak ideiglenes megoldás. Romániában viszont felismerték, hogy ezek mellett más is állhat a háttérben: a szomszédos országban például a 2014 decemberében átadott Szászváros–Nagyszeben közötti sztrádát máris tönkretette a talajvíz, és bár a román illetékesek szerződést bontottak az olasz Salini Impregilo vállalattal, a minősíthetetlen munkáért kifizették a szerződésben meghatározott összeg 99,7 százalékát. Az útügyiek ugyanis későn jöttek rá, hogy az építkezésnél felhasznált anyagok nem felelnek meg a tender előírásainak – számolt be a kolozsvári kiadású Maszol.ro című internetes lap.
A fenntartási, üzemeltetési feladatok – aszfaltmarás, aszfaltozás, kátyúzás, nyomvályú megszüntetése, hézagkiöntések, felületi bevonat készítése – mellett a Magyar Közút évente útfelújításokat is végez, vagyis olyan beavatkozásokat, amelyek hatására újszerű állapotba kerülnek az utak, ezáltal a fenntartásuk is jóval kedvezőbbé válik. Az elmúlt években – 2013-tól napjainkig – csak uniós forrásból összességében több mint 1269 kilométer hosszan újultak meg ilyen módon a fő- és mellékutak. (Az országos közúthálózat több mint 30 ezer kilométer.) Ennek költsége meghaladta a 116,16 milliárd forintot. A legtöbb forrást 2013-ban és 2014-ben költötték erre, az előbbi évben mintegy 59 milliárdot, míg az utóbbiban 47,5 milliárd forintot. A főúti hidak fejlesztésére pedig kétmilliárd forintos uniós forrást fordítottak.
Időközben a finanszírozásban hangsúlyeltolódás következett be: amíg korábban főleg brüsszeli pénzből állták ezeket a fejlesztéseket, és kisebb mértékben hazai forrásokból, addig idén nagyságrendileg többet fordítanak erre hazai pénzekből. Egészen pontosan idén több mint bruttó 73 milliárd forintból 629 kilométer hosszan újítják fel az utakat, hidakat – közölte a Magyar Közút.
Új utak is épülnek
A következő évek egyik alapvető közlekedésfejlesztési feladata a gyorsforgalmi összeköttetések megteremtése az ezt még nélkülöző megyei jogú városokig, kiemelt gazdasági térségekig. Az Európai Bizottság azonban csak nagyon szigorú feltételekkel és korlátozott mennyiségben ad támogatást a transzeurópai közlekedési hálózaton kívüli utak fejlesztéséhez. Ezért több projekt megvalósítása kizárólag központi költségvetési pénzek felhasználásával képzelhető el. Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter a közelmúltban 667 milliárd forint összértékű támogatási szerződést írt alá, aminek eredményeként több mint 300 kilométernyi kiemelt közúti fejlesztés valósulhat meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.