Válságtanácskozást tartott ma a brit kormány, miután bizonytalanná vált az indiai központú Tata nehézipari csoport több tízezer alkalmazottat foglalkoztató nagy-britanniai acélgyártó üzemeinek sorsa. David Cameron miniszterelnök az ülés után azonban kijelentette, hogy "nincs garancia" a Tata brit üzemeinek megmentésére.
A Tata a héten bejelentette, hogy fontolóra vette nagy-britanniai üzemeinek eladását a krónikus veszteségek miatt.
A cég brit acélipari konglomerátuma több telephelyen összesen 15 ezer embert foglalkoztat, de iparági elemzők szerint 40 ezer további munkahely is veszélybe kerülhet a Tata brit üzemeinek beszállító cégeknél.
A Tata legnagyobb brit üzeme, amely a dél-walesi Port Talbotban működik, a vállalat szerint napi egymillió font (400 millió forint) veszteséggel működik.
Az ellenzéki Munkáspárt vezetője, Jeremy Corbyn a húsvéti szünetét töltő parlament rendkívüli ülésének összehívását követelte, és indítványozta a Tata brit üzletágának államosítását.
Cameron a csütörtöki rendkívüli kormányülés után azonban a BBC-nek kijelentette: nem hiszi, hogy az államosítás lenne a megfelelő válasz. Hozzátette ugyanakkor, hogy "a kormány semmilyen lehetőséget nem zár ki" a brit acélipar hosszú távú jövőjének biztosítása érdekében.
A brit miniszterelnök szerint mindazonáltal az acélipar világszerte nagy nehézségekkel küszködik a termelési oldalon felhalmozódott "masszív kapacitástöbblet" és az árak ennek következtében végbement összeomlásszerű zuhanása miatt. Ebben a nehéz helyzetben "nincs garancia" arra, hogy a kormány erőfeszítései sikerrel járnak - tette hozzá.
A BBC értesülései szerint a brit kormány hitelgaranciákat készül felajánlani azoknak a befektetőknek, akik megvennék a Tata brit üzemeit, és jelentősen szigorítaná a közbeszerzési szabályokat is, annak érdekében, hogy a jelentősebb brit infrastrukturális beruházásokhoz kötelezően csak brit gyártású acélt lehessen felhasználni.
Az acélgyártás a brit ipari termelés 1 százalékát, az éves hazai össztermék (GDP) 0,1 százalékát adja.
A Tata 2007-ben, versenytárgyaláson nyerte el a brit-holland Corus acélipari csoport nagy-britanniai üzletágának átvételi jogát, és a tranzakcióért 6,2 milliárd fontot fizetett.
A Tata jelenlegi becslései szerint azonban további 2 milliárd font értékű beruházás kellene csak a Port Talbotban működő legnagyobb brit acélüzem versenyképessé tételéhez.
A brit acélipari vállalatok már 2015-ben egymás után jelentettek be többezres leépítéseket és gyárbezárásokat, rendre arra hivatkozva, hogy nem tudnak versenyezni a dömpingszerűen olcsó kínai acéllal. A Tata is elbocsátott már 1200 alkalmazottat tavaly angliai és skóciai üzemeiből, szintén azzal indokolva a döntést, hogy a világpiacot elárasztó olcsó kínai acél miatt a mélybe zuhantak az árak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.