Rekordforgalmat, fényes kilátásokat, ám a várakozásoktól jelentősen elmaradó eredményeket közölt pénteken idei első negyedévéről a Daimler. A csoport mégsem emiatt került az érdeklődés homlokterébe. A járműgyártó részvényárfolyama azonnal 5 százalékot zuhant a frankfurti tőzsdén annak hírére, hogy „zászlóshajója”, a Mercedes modelljeinek károsanyag-kibocsátásával zűr lehet.
Az amerikai igazságügyi minisztérium ugyanis jelezte a német gyártónak, hogy „érdemes lenne” megvizsgálnia a járművek emissziós bizonylatának kiadási folyamatát, bár konkrét manipulációra utaló jelről nincs információjuk – jegyezték meg. A felkérésnek a Daimler vezetése eleget tesz, belső vizsgálatot indítanak az ügyben, s együttműködnek a hatóságokkal – reagált Bodo Übber pénzügyi vezérigazgató-helyettes. A Volkswagen dízelbotránya után más sem hiányzik a német autógyártásnak, mint egy újabb méretes pofon.
A Mercedesnél a BlueTEC dízeltechnológiával lehetnek gondok. Februárban csoportos keresetet nyújtottak be a cég ellen egy amerikai bíróságon, arra hivatkozva, hogy a tiszta technológiát hirdető Mercedes valójában megtéveszti a fogyasztókat, mert 10 Celsius-fok alatt kikapcsol a szennyezőanyag kibocsátását ellenőrző egység, s ekkor az amerikai környezetvédelmi hatóság (EPA) által előírt nitrogén-oxid-határérték több mint 65-szörösére nőhet az üvegházhatású gáz kibocsátása. A Mercedes szerint ennek semmi alapja sincs, a cég jelezte: minden jogi eszközzel fellép a gyanúsítás ellen – írja a The Wall Street Journal.
A Mercedes eközben minden idők legjobb első negyedéves autóeladását produkálta, a stuttgartiak világszerte 497 ezer luxusautót – és Smartot – adtak el, ez 8 százalékkal több az egy évvel korábbi időszak adatánál. Csak a Mercedes márka 483 ezres eladása 13 százalékos pluszt jelent, ami az iparági növekedési ráta duplájának felel meg. Az Egyesült Államokban veszik meg a Mercedesek egyötödét, így különösen fontos, hogy megnyugtatóan tisztázzák a bizalmi válságot szülő helyzetet. A Mercedes az első negyedévben a luxusautó-piacon világelső BMW-t és VW-botrányban érintett Audit is leelőzte. Dieter Zetsche vezérigazgató szerint a cél nem lehet más, mint a világelsőség visszahódítása, s ennek érdekében mindent megtesznek: teljesen felfrissítik modellpalettájukat. Első lépésben a csúcskategóriát képviselő S osztály megújított változatát dobták a piacra – kirobbanó sikerrel, főként Kínában őrültek meg érte a tehetős vásárlók.
Az eladási statisztikához képest lelombozó a Daimler-csoport üzleti mérlege. A negyedéves nyereség 32 százalékkal zuhant meg, az 1,4 milliárd eurós tétel jóval szűkebb, mint az 1,6 milliárdos elemzői konszenzus. A németek mentségére szól, hogy előre figyelmezettek a várható gyengébb eredményre. A befektetők által leginkább figyelt adat, az adózás és kamatfizetés előtti eredmény (EBIT) 2,93 milliárd euróról 8,5 százalékkal 2,68 milliárdra mérséklődött. Az összbevétel viszont – 2,4 százalékkal – 35,05 milliárd euróra emelkedett. Amíg a személyautók segítették, a kamionok és a buszok lassították a Daimler menetelését. Kamionokból és teherautókból 105,7 ezret adtak el, a 6 százalékos visszaesésért főként a török, a brazil és az indonéz piacot okolják. Javarészt Latin-Amerika felelős azért, hogy 16 százalékkal kevesebb, 4800 buszt sikerült csak eladni az első három hónapban. A kisteherautókból viszont 20 százalékkal több, 76,6 ezer fogyott. A gyorsjelentésben a kecskeméti gyártásról külön nem szolgáltattak adatot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.