BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A dízelbotrány szele a Mercedest is megcsapta

Vegyes eredményekkel zárta az első negyedévet a Mercedes anyacége, a Daimler. Az árfolyam viszont azért zuhant, mert a befektetők újabb dízelbotránytól tartanak.

Rekordforgalmat, fényes kilátásokat, ám a várakozásoktól jelentősen elmaradó eredményeket közölt pénteken idei első negyedévéről a Daimler. A csoport mégsem emiatt került az érdeklődés homlokterébe. A járműgyártó részvényárfolyama azonnal 5 százalékot zuhant a frankfurti tőzsdén annak hírére, hogy „zászlóshajója”, a Mercedes modelljeinek károsanyag-kibocsátásával zűr lehet.

Az amerikai igazságügyi minisztérium ugyanis jelezte a német gyártónak, hogy „érdemes lenne” megvizsgálnia a járművek emissziós bizonylatának kiadási folyamatát, bár konkrét manipulációra utaló jelről nincs információjuk – jegyezték meg. A felkérésnek a Daimler vezetése eleget tesz, belső vizsgálatot indítanak az ügyben, s együttműködnek a hatóságokkal – reagált Bodo Übber pénzügyi vezérigazgató-helyettes. A Volkswagen dízelbotránya után más sem hiányzik a német autógyártásnak, mint egy újabb méretes pofon.

A Mercedesnél a BlueTEC dízeltechnológiával lehetnek gondok. Februárban csoportos keresetet nyújtottak be a cég ellen egy amerikai bíróságon, arra hivatkozva, hogy a tiszta technológiát hirdető Mercedes valójában megtéveszti a fogyasztókat, mert 10 Celsius-fok alatt kikapcsol a szennyezőanyag kibocsátását ellenőrző egység, s ekkor az amerikai környezetvédelmi hatóság (EPA) által előírt nitrogén-oxid-határérték több mint 65-szörösére nőhet az üvegházhatású gáz kibocsátása. A Mercedes szerint ennek semmi alapja sincs, a cég jelezte: minden jogi eszközzel fellép a gyanúsítás ellen – írja a The Wall Street Journal.

A Mercedes eközben minden idők legjobb első negyedéves autóeladását produkálta, a stuttgartiak világszerte 497 ezer luxusautót – és Smartot – adtak el, ez 8 százalékkal több az egy évvel korábbi időszak adatánál. Csak a Mercedes márka 483 ezres eladása 13 százalékos pluszt jelent, ami az iparági növekedési ráta duplájának felel meg. Az Egyesült Államokban veszik meg a Mercedesek egyötödét, így különösen fontos, hogy megnyugtatóan tisztázzák a bizalmi válságot szülő helyzetet. A Mercedes az első negyedévben a luxusautó-piacon világelső BMW-t és VW-botrányban érintett Audit is leelőzte. Dieter Zetsche vezérigazgató szerint a cél nem lehet más, mint a világelsőség visszahódítása, s ennek érdekében mindent megtesznek: teljesen felfrissítik modellpalettájukat. Első lépésben a csúcskategóriát képviselő S osztály megújított változatát dobták a piacra – kirobbanó sikerrel, főként Kínában őrültek meg érte a tehetős vásárlók.

Az eladási statisztikához képest lelombozó a Daimler-csoport üzleti mérlege. A negyedéves nyereség 32 százalékkal zuhant meg, az 1,4 milliárd eurós tétel jóval szűkebb, mint az 1,6 milliárdos elemzői konszenzus. A németek mentségére szól, hogy előre figyelmezettek a várható gyengébb eredményre. A befektetők által leginkább figyelt adat, az adózás és kamatfizetés előtti eredmény (EBIT) 2,93 milliárd euróról 8,5 százalékkal 2,68 milliárdra mérséklődött. Az összbevétel viszont – 2,4 százalékkal – 35,05 milliárd euróra emelkedett. Amíg a személyautók segítették, a kamionok és a buszok lassították a Daimler menetelését. Kamionokból és teherautókból 105,7 ezret adtak el, a 6 százalékos visszaesésért főként a török, a brazil és az indonéz piacot okolják. Javarészt Latin-Amerika felelős azért, hogy 16 százalékkal kevesebb, 4800 buszt sikerült csak eladni az első három hónapban. A kisteherautókból viszont 20 százalékkal több, 76,6 ezer fogyott. A gyorsjelentésben a kecskeméti gyártásról külön nem szolgáltattak adatot.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.