BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mindörökké Zuckerberg

Újabb rekordokat döntött a Facebook az első negyedévben. A jó hangulatot kihasználva Mark Zuckerberg alapító a hatalmának kiteljesítésére készül.

Soha senki se szólhasson bele a Face­book irányításába – ez az alapító-vezérigazgató Mark Zuckerberg legújabb célja, amelynek eléréséhez már ki is választotta a megfelelő eszközt egy új részvénykategória képében. A cég részvényeit jelenleg két osztályba sorolják. Az „A” sorozatú, mezítlábas részvények vannak kint a befektetőknél, ezeket forgathatják, ezután kapnak osztalékot. A „B” sorozatú, tízszeres szavazati súllyal rendelkező részvények viszont Zuckerbergnél és a hozzá, illetve a vállalathoz szorosan kötődő személyeknél vannak, garantálva számukra a 60 százaléknál meghúzott szavazati arányt, amellyel bármilyen döntést meg tudnak hozni. Nagyjából 2,29 milliárd „A” sorozatú és 551 millió „B” sorozatú papír van a Facebook részvényei között. A megcélzott „C” sorozattal érkező 5,7 milliárd új részvénnyel háromszorosára hígitják az állományt, ám ehhez a papírhoz nem jár majd szavazati jog – írja a Bloomberg. Praktikusan a kisrészvényesek nem járnak se jobban, se rosszabbul, szavazatuk eddig sem volt perdöntő. A lényeg Zuckerberg számára az, hogy az irányítást magánál tarthassa akkor is, ha elad egy nagyobb pakettet a sajátjából, és a Google-től ellesett módszer alkalmazásával megvédje a vállalatot a külső felvásárlási kísérletektől. Más kérdés, hogy Zuckerbergnek ma sincsen szüksége egyetlen más részvényes „igen” szavazatára sem ahhoz, hogy keresztülvigye akaratát, így a tervezett „C” sorozat júniusi bevezetéséhez sem férhet kétség. (A Google-alapítók, Larry Page és Sergey Brin 2012 áprilisában hasonló technikával betonozták be hatalmukat, igaz, egy massachusettsi nyugdíjalap vezetésével többen beperelték őket részvényesi jogaik korlátozása és papírjaik elértéktelenedése miatt. Az ügy megegyezéssel zárult, a Google kifizette a befektetőket a változtatással ért kárért.)

Az egy-két személyre épülő, gyorsan nagyra növő vállalatok körében előszeretettel alkalmazott befolyásmegőrzés elemzők szerint visszatetszést szül ugyan a befektetők körében, de a szikár profitérdekek ezen hamar felülkerekednek. A Facebook részvényesei eddig sem panaszkodhattak, hiszen a 2012-es 38 dolláros induló árfolyamot Zuckerbergék megtriplázták, és a Facebook érte el leghamarabb a 250 milliárd dolláros piaci értéket a tőzsdén debütált amerikai cégek közül. A közösségi portál üzemeltetője most 309 milliárd dollárt ér, ezzel 27-et előz meg a Dow Jones indexben jegyzett 30 nagyvállalat közül. „Amíg fut a szekér, addig a részvényesek nem foglalkoznak azzal, hogy milyen kevés beleszólásuk van a vállalat ügyébe, akkor kell az ilyen, teljhatalmat garantáló döntéseket meghozni. A befektetők rendszerint akkor kapnak észbe, ha már rosszra fordulnak a dolgok” – írta Brian Wieser, a Pivotal Research elemzője. David Wehner, a Facebook pénzügyi igazgatója viszont arra emlékeztetett, hogy a részvényesek eddig is sokat köszönhettek Zuckerberg ötleteinek, és megbízhatnak benne a jövőben is.

Repeszt az árfolyam, triplázódik a profit

Tíz százalékkal ugrott meg a Facebook árfolyama a cég negyedéves gyorsjelentésében szereplő bombasztikus adatokra. Az elemzők sem tudtak lépést tartani a Facebook növekedési tempójával, a forgalom 52 százalékos bővülése, az 5,4 milliárd bevétel őket is megdöbbentette. Pedig csak a trend folytatódott, a mobil-, valamint a videohirdetések áradata a bevételi oldalon is gátszakadást eredményezett. A célközönség eközben szakadatlanul bővül, napi rendszerességgel már 1,09 milliárdan keresik fel a közösségi portált, 15 százalékkal többen, mint egy évvel ezelőtt. De többet is időznek a felhasználók: a böngészés és a nézelődés átlagban már napi közel egy órát visz el az életükből, amivel negyedéves szinten ezúttal 1,5 milliárd dolláros, az egy évvel korábbinak a háromszorosára rúgó adózott nyereséghez segítették a közösségi portál üzemeltetőjét.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.