„A gyógyszeripar innováció nélkül nem létezik” – mondta a Richter Gedeon NyRt. PR és Kormányzati Kapcsolatok vezetője. Beke Zsuzsanna kiemelte: a Richter árbevételének mintegy 11 százalékát, vagyis évente több mint 40 milliárd forintot fordít kutatás-fejlesztésre. A cégnél mintegy ezer kutató dolgozik, a Richter nemcsak Magyarország, hanem a teljes közép-és kelet-európai régió legnagyobb vállalati innovációs k+f-bázisának számít.
A vállalatnak közel 40 egyetemmel, kutatóintézettel van együttműködése, ahonnan alapkutatási projektek érkeznek a céghez, amelyeket aztán tovább tudnak fejleszteni. Egy eredeti molekula kifejlesztése 10-15 évbe is telik, aminek költsége mintegy 1-1,5 milliárd dollár.
A legújabb innovációs eredményekről szólva elmondta: április eleje óta kapható az amerikai piacon új gyógyszerük, a skizofrénia kezelését célzó cariprazine, amelynek kifejlesztését a magyar gyógyszercég teljesen a nulláról vitte véghez 15 év alatt. A fejlesztésre 400 millió dollárt költött a cég.
Az állami, uniós kutatás-fejlesztési támogatásokról elmondta: a nagyvállalatok számára nehezen pályázhatók az elérhető források. „Nehezen tudunk élni az uniós pályázati lehetőségekkel, a hazai pályázat forrásokból való részesedés stratégiai kérdés a gyógyszeripar számára” – tette hozzá.
Kiemelte: az egyes kutatás-fejlesztési projektek jelentős költségei miatt természetes, hogy az államnak komoly szerepet kell betöltenie a K+F-tevékenységek finanszírozásában. A biotechnológia üzemének 15 milliárd forintos bővítéséhez állami támogatást is kapott a cég.
A 2015-ös Innovációs Nagydíjat elnyerő Evopro Csoport elnöke, Mészáros Csaba szerint nincs ma olyan ágazat, ahol az innováció ne lenne meghatározó. Cégük az árbevétel 30-40 százalékát forgatja vissza innovációra. Az államnak az innováció támogatásában betöltött szerepéről szólva elmondta: a vasúti diagnosztikai rendszerre vonatkozó projektjük volt az első olyan fejlesztésük, ahol a végügyfél egy állami vállalat volt.
A Coca-Cola esetében is folyamatosan zajlanak különböző innovációk – erről a Coca-Cola Magyarország Szolgáltató Kft. igazgatója beszélt. Niklós László példaként hozta fel a természetes alapú édesítőszer, a sztívia bevezetését egyes termékeiknél. Az innováció témakörébe közé sorolta azt is, hogy a cég miként szólítja meg a fogyasztóit, miként használja a különböző technológiai platformokat. A jövőbeni innovációs feladatokról elmondta, egyre inkább az alacsony és zéró kalóriatartalmú termékekre kell átnevelni a fogyasztókat. Ez a szegmens jelenleg a portfoliójuk mintegy 40 százalékát teszi ki.
A konferencia szakmai partnere: Magyar Nemzeti Kereskedőház
A konferencia támogatója: Richter Gedeon
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.