BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az autógyártók tavaly nem vitték haza a pénzt

A korábbiakkal ellentétben tavaly egyik itteni autógyár sem fizetett osztalékot, a cégek a profitot fejlesztésekre költik.

A három nagy magyarországi autógyár egyike sem vitt haza pénzt az elmúlt üzleti év után, pontosabban nem fizetett osztalékot, bár mindegyikük jelentős nyereségre tett szert. Az előző, 2014-es év után még az Audi Hungaria Motor Kft. és Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. is tetemes osztalékot fizetett, az előbbi tízmillió, az utóbbi pedig 63,8 millió eurót küldött haza, a Magyar Suzuki Zrt. viszont sem tavaly, sem azelőtt nem fizetett osztalékot. Igaz, a Suzuki 2015-ben 90 millióval, 212 millió euróra leszállította az alaptőkéjét, és ezzel egyidejűleg kifizette a részvényeseknek arányosan járó összeget.

Tavaly tehát mindhárom társaság jelentős eredményt ért el, közülük is kiemelkedett a győri Audi, amely 2015-ben több mint százmillió euróval növelte adózott eredményét, amely így meghaladta a 441 millió eurót. Az esztergomi Magyar Suzuki – arányaiban – ennél is jobban növekedett: a 2014-es 19 millió után tavaly 57,7 millió eurós adózott profitra tett szert, míg a kecskeméti Mercedes 65,8 millió eurós eredménnyel zárta az elmúlt évet.

A cégek várhatóan fejlesztéseikre fordítják a nyereséget. A kecskeméti Mercedes a nyereséget gyára fejlesztésére forgatja vissza, ebből készítik elő a többi között új kompakt autójuk sorozatgyártását, ami 2018–2019-től válik esedékessé. A társaság a 2008-as letelepedése óta egymilliárd eurót fektetett be, ez éves szinten 130 millió eurót jelent. A győri Audinál eközben több mint 7 milliárd euró összértékű befektetés valósult meg, ott szintén egy újabb modell gyártására készülnek. Az Audi AG ugyanis átalakítja globális termelési hálózatát, és 2018-tól a legkisebb szabadidő-autója, a Q3 SUV gyártását is ide hozza. Jelenleg az A3 Limousine-t, az A3 Cabriolet-t, valamint a TT Coupét és a TT Roadstert gyártják Győrben, így a Q3 lesz az ötödik „magyar” Audi. Az állam egyébként a 2015 szeptembere és 2018 decembere között elvégzendő motorgyári beruházásokhoz 6 milliárd forintos vissza nem térítendő támogatást ítélt meg, de ezt az Audi nem vette igénybe. A Suzuki pedig szinte minden évben előállt valamilyen újítással, bár lehet, hogy a legújabb Vitara modell sikere ezt némileg elodázza.

Az elmúlt évben csúcsra járatták a magyarországi autógyárakat, az Audi 160 ezer, a Suzuki 185 ezer a Mercedes pedig 180 ezer autót gyártott. A nyereségük mellett a bevételeiket is „felturbózták”. Így például a motorgyártással is foglalkozó Audi Hungaria Motor Kft. egymilliárddal, 8,3 milliárd euróra növelte bevételét, miközben a Suzuki a 2014-es 1,5 milliárd euró után tavaly 1,97 milliárd euró bevételre, a Mercedes pedig hatszázmillió euróval növelte forgalmát, ami így 3,4 milliárd euró lett.

A három autógyárban összesen mintegy húszezer főt foglalkoztattak. Az Audinál, miközben háromezerrel nőtt a létszám, ennek megfelelően a bérköltségek is emelkedtek, ami így a 14 ezer munkavállaló esetében megközelítette a 222,8 millió eurót. Az esztergomi Suzukinál vélhetően jobban kerestek tavaly a dolgozók, mint egy évvel korábban, hisz miközben nem nőtt a létszám, a bérköltség a korábbi 33, millió euróról 36,4 millió euróra bővült. A négyezer főt foglalkoztató Mercedes kecskeméti dolgozóinak éves bérköltsége is ötmillió euróval, 46 millió euróra emelkedett 2015-ben.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.