A Volán társaságok, illetve a jogutódjaik hároméves feltételes közbeszerzési pályázatot írnának ki új autóbuszok beszerzésére. Az állam ezáltal hosszú távú megrendelést biztosítana a magyarországi autóbuszgyártóknak. Ez az egyik eleme a magyar autóbuszgyártási stratégiához kapcsolódó cselekvési tervnek, amelyet az érintettek bevonásával a gazdasági tárca készített el, és amit nemrég fogadott el a kormány – mondta a Világgazdaságnak Lepsényi István, a Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságfejlesztésért és -szabályozásért felelős államtitkára. A Volánok várhatóan 35 milliárd forintos tőkejuttatásban részesülnének beszerzéseikhez.
Az még nem dőlt el, hogy mikor jelennének meg a pályázatok, a Volánok most mérik fel, hogy pontosan hány autóbuszra lenne szükségük. (A több mint hatezer autóbusszal rendelkező Volánok járműveinek átlagos életkora több mint 14 év.) A kormány, illetve a pályázatok kiírói – a versenysemlegesség miatt – azt nem garantálhatják, hogy hazai társaságok legyenek a tenderek nyertesei, ahhoz a magyar autóbuszgyártóknak versenyképesnek is kell lenniük – emelte ki Lepsényi István.
Az állam ugyanakkor támogatni kívánja a magyar tervezésű új buszok megszületését, épp ezért gyorsabban kiadnák az új típusokra vonatkozó bizonyítványokat – tette hozzá az államtitkár. A cselekvési terv szerint a járműgyártásban részt vevő szakemberek ki- és átképzésének feladata is az államra hárulna. Jelenleg egyébként a két magyarországi autóbuszgyár közelében – Budapesten és Győrben – háromezren tanulják a szakmát, ők idén vagy jövőre már munkába állhatnának. Emellett az új járművek karbantartókat „szabadítanak fel” a Volánoknál, akik az autóbuszgyártásban kaphatnának szerepet.
Az autóbuszgyártók szerint ahhoz, hogy felfuttassák a termelést, nem lenne szükség külső, állami finanszírozásra, ehhez a rendelkezésre álló pályázati lehetőségek megfelelő forrást biztosítanának – tette hozzá az államtitkár. A program indításának pontos időpontja még nem dőlt el, de gyorsan fel kell futtatni a gyártást. Ezt részben a közúti személyszállítás tervezett liberalizációja indokolhatja. Ezt a piacot ugyanis az év végén meg kellene nyitni, bár Lepsényi még lát lehetőséget arra, hogy a Brüsszellel folytatott tárgyalások eredményeként kitolják ezt a határidőt.
A gyártás felfuttatásának tehát már több feltétele adott, és két jelentősebb autóbuszgyár – a Kravtex Kft. és a Mabi-Bus Kft. – működik az országban, és a motorok, légkondicionálók kivételével minden alkatrész előállítható Magyarországon, vagyis a járművek 70-80 százaléka magyar alkatrészekből épülhetne fel – mondta az államtitkár. Hozzátette: a kormány célja, hogy az utasok korszerű járművekkel közlekedjenek, és az is, hogy a buszgyártási stratégiát összekapcsolják az e-mobilitás programmal, annak érdekében, hogy például a városokban dízel helyett alternatív erőforrással hajtott buszokra épüljön a tömegközlekedés.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.