BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jól ment a Volán-társaságoknak

Vélhetően megérné a Volánoknak a piacukon maradni, hisz a cégek az elmúlt évben is nyereségesen működtek.

Mindegyik Volán-társasági utód és a Volánbusz Zrt. üzemi szinten is nyereségesen zárta az elmúlt évet, a nyereséget pedig vélhetően fejlesztésekre fordítják, hiszen osztalékot egyik cégből sem vettek ki – derül ki a napokban benyújtott beszámolókból. Az együttesen több mint 18 ezer főt foglalkoztató, a korábbi 24 Volán-társaság jogutódjaként létrehozott hat közlekedési központ és a Volánbusz értékesítésből származó bevétele tavaly meghaladta a 138,6 milliárd forintot, ennek mintegy fele két társaságtól származott – derül ki a cégek beszámolójából.

Az élen a hat korábbi Volán-cég – például a Kisalföld, a Balaton, a Zala Volán – összevonásával létrejött Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központ (ÉNYKK) Zrt. áll, amelynek értékesítésből származó árbevétele 33 milliárd forint volt, amit 31 milliárd forinttal a Volánbusz Zrt. követett. Részben a méretük, részben a piacuk miatt más mutatókban is ez a két vállalat jeleskedett. A Volánbusz üzemi eredménye megközelítette a 2,3 milliárd forintot, az ÉNYKK pedig egymilliárd forint körüli üzemi eredményre tett szert. Ez a két cég nemcsak a teljes piacon keletkező értékesítésből származó bevétel mintegy felét, de az üzemi szinten megtermelt nyereségnek is körülbelül az ötven százalékát elvitte, hisz a hét vállalkozás összesen 5,6 milliárd forint üzemi nyereséget termelt 2015-ben.

Adózás előtti szinten a hét társaság együttesen 3,8 milliárd forintot meghaladó nyereséget termelt, e téren már kiegyensúlyozottabb volt a cégek teljesítménye, bár a Volánbusz profitja itt is kiemelkedő. Ez utóbbi társaság ugyanis önmagában 1,8 milliárd forintot meghaladó adózás előtti nyereséget produkált, míg a többi hat közlekedési központ néhány százmillió forintos profitot termelt. Mindezek után a Volánok tavaly 399 millió forint társasági adót fizettek, a legnagyobb összeget, 149 millió forintot a Volánbusz, miközben a Dél-alföldi régióban működő, egykori Bács Volán Zrt., Körös Volán Zrt., Kunság Volán Zrt. és Tisza Volán Zrt. jogutódjaként létrejött társaságnak nem volt adófizetési kötelezettsége. Az adózott profitból egyik közlekedési központ sem fizetett osztalékot, így elképzelhető, hogy a 3,4 milliárd forintos mérleg szerinti eredmény jó részét fejlesztésekre fordítják a cégek.

Ez időszerű és elengedhetetlen is lenne, hisz jelenleg a hat regionális Volán-szervezet és a Volánbusz által üzemeltett több mint hatezer autóbusz átlagos életkora 12-13 év. Ahhoz pedig, hogy ezek a vállalkozások sikeresen szerepeljenek a közúti személyszállítási piac hamarosan várható liberalizációs pályázatán, nem elegendő a viszonylag jó pénzügyi teljesítés, a jelenleginél jobb állapotú és fiatalabb járműparkra lenne szükség. Ezt igyekszik elősegíteni a kormányzat is, bár egyesek szerint későn ébredt fel.

A piacnyitás utolsó időpontja ugyanis elméletileg 2016 december vége, de egyelőre sem az ezzel kapcsolatos pályázat nem jelent meg, sem pedig annak a koncepciónak a részletei nem ismertek, amely szerint a Volánok új, főleg magyar gyártású járműveket vásárolhatnának. A Volánok elmúlt évi pénzügyi teljesítménye alapján mindenesetre úgy látszik, hogy célszerű lenne megőrizniük a piacukat, hiszen nyereséget termelő ágazatról van szó.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.