Némileg csökkent a mulasztások száma, de továbbra is nagy a szabálytalankodók aránya a Forma–1 idején. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a Világgazdasággal azt közölte: a fővárosi turisztikai szolgáltatók múlt hét végi ellenőrzése során a vizsgálatok több mint harmadában fedeztek fel hiányosságot. A mintegy 69 adózónál végzett 133 vizsgálatból 51 ellenőrzés zárult valamilyen megállapítással, ami 38 százalékos megállapítási arányt jelent.
A kiemelt ellenőrzést a hivatal azzal indokolta, hogy a verseny idején a budapesti idegenforgalmi, illetve vendéglátóegységeknél a szokásos bevételnél nagyobb haszon várható, így az esetleges adóelkerülés kockázata is magasabb. A fővárosba érkező külföldiek az érintett időszakban a repülőtérről tömegesen jutnak be taxival a városba, előszeretettel látogatják a főváros vendéglátó- és mulatónegyedét, számos esetben magánszállást is igénybe vesznek – így a vizsgálatok leginkább ezekre a területekre terjedtek ki. Kiemelt fővárosi turisztikai helyszínek vállalkozói kerültek a körbe: az Andrássy út és környékén elhelyezkedő éttermek, kávézók és árusok, az V., VI., VII. kerületben a Nagykörúton belül található kávézók, éttermek, valamint a budai Vár frekventált helyszínei.
A kiválasztás során figyelembe vették az online pénztárgépek forgalmának alakulását is. A NAV informatikai rendszerében szerepelnek az adózók pénztárgépeiből nyert adatok, amelyek alapján nyomon követhető, hogy az egyes gépekből mely időszakokban érkezett adat, illetve a forgalmi adatok mennyisége megfelel-e az elvárhatónak – ezek nagy eséllyel kerültek a revizorok listájára. Olyan vállalkozásokat is kiválasztott ellenőrzésre a NAV, amelyeket tavaly már elkaptak azért, mert nem adtak nyugtát, és emiatt mulasztási bírságot is szabtak ki rájuk. A vizsgálandó körbe ezenkívül még azokat a vállalkozásokat vonták be, amelyeknél több alkalommal foglalkoztatási szabálytalanságot állapítottak meg. Az ellenőrzés megkezdése előtt ráadásul az informatikai rendszerben meg is nézték a hivatal munkatársai, hogy a kiválasztott cégek, vállalkozások eleget tettek-e bejelentési és folyamatos adatszolgáltatási kötelezettségeiknek, illetve vásároltak-e online pénztárgépet.
Az ellenőrzés-sorozatban 80 próbavásárlást végeztek, és 30 esetben nem kaptak nyugtát vagy számlát. A NAV szerint a nyugtaadással vagy az online pénztárgépekkel kapcsolatos problémák száma némileg csökkent, például a taxik ellenőrzésekor – a korábbiakkal ellentétben – alacsony arányú mulasztást állapított meg a hivatal. A szálláshely-szolgáltatók esetében azonban nem javult a helyzet: a mulasztás aránya 80 százalékos volt az adóhivatal szerint, vagyis ötből négy szolgáltató nem adott számlát, nyugtát a vendégeknek. A próbavásárlások során megállapított szabálytalanságok miatt várhatóan 3,7 millió forint bírságot szab majd ki a hivatal.
Ennél nagyobb összegre, összesen 5,33 millió forintra büntethetik majd meg azokat a vállalkozásokat, amelyeknél a munkavállaló bejelentésével kapcsolatosan találtak problémát. A foglalkoztatást 53 esetben vizsgálta a hivatal, és 21 esetben állapított meg mulasztást.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.