BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A szállásadóknál marad el gyakran a számla

Némileg csökkent a mulasztások száma, de továbbra is nagy a szabálytalankodók aránya a Forma–1 idején. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a Világgazdasággal azt közölte: a fővárosi turisztikai szolgáltatók múlt hét végi ellenőrzése során a vizsgálatok több mint harmadában fedeztek fel hiányosságot. A mintegy 69 adózónál végzett 133 vizsgálatból 51 ellenőrzés zárult valamilyen megállapítással, ami 38 százalékos megállapítási arányt jelent.

A kiemelt  ellenőrzést a hivatal azzal indokolta, hogy a verseny idején a budapesti idegenforgalmi, illetve vendéglátóegységeknél a szokásos bevételnél nagyobb haszon várható, így az esetleges adóelkerülés kockázata is magasabb. A fővárosba érkező külföldiek az érintett időszakban a repülőtérről tömegesen jutnak be taxival a városba, előszeretettel látogatják a főváros vendéglátó- és mulatónegyedét, számos esetben magánszállást is igénybe vesznek – így a vizsgálatok leginkább ezekre a területekre terjedtek ki. Kiemelt fővárosi turisztikai helyszínek vállalkozói kerültek a körbe: az Andrássy út és környékén elhelyezkedő éttermek, kávézók és árusok, az V., VI., VII. kerületben a Nagykörúton belül található kávézók, éttermek, valamint a budai Vár frekventált helyszínei.

A kiválasztás során figyelembe vették az online pénztárgépek forgalmának alakulását is. A NAV informatikai rendszerében szerepelnek az adózók pénztárgépeiből nyert adatok, amelyek alapján nyomon követhető, hogy az egyes gépekből mely időszakokban érkezett adat, illetve a forgalmi adatok mennyisége megfelel-e az elvárhatónak – ezek nagy eséllyel kerültek a revizorok listájára. Olyan vállalkozásokat is kiválasztott ellenőrzésre a NAV, amelyeket tavaly már elkaptak azért, mert nem adtak nyugtát, és emiatt mulasztási bírságot is szabtak ki rájuk. A vizsgálandó körbe ezenkívül még azokat a vállalkozásokat vonták be, amelyeknél több alkalommal foglalkoztatási szabálytalanságot állapítottak meg. Az ellenőrzés megkezdése előtt ráadásul az informatikai rendszerben meg is nézték a hivatal munkatársai, hogy a kiválasztott cégek, vállalkozások eleget tettek-e bejelentési és folyamatos adatszolgáltatási kötelezettségeiknek, illetve vásároltak-e online pénztárgépet.

Az ellenőrzés-sorozatban 80 próbavásárlást végeztek, és 30 esetben nem kaptak nyugtát vagy számlát. A NAV szerint a nyugtaadással vagy az online pénztárgépekkel kapcsolatos problémák száma némileg csökkent, például a taxik ellenőrzésekor – a korábbiakkal ellentétben – alacsony arányú mulasztást állapított meg a hivatal. A szálláshely-szolgáltatók esetében azonban nem javult a helyzet: a mulasztás aránya 80 százalékos volt az adóhivatal szerint, vagyis ötből négy szolgáltató nem adott számlát, nyugtát a vendégeknek. A próbavásárlások során megállapított szabálytalanságok miatt várhatóan 3,7 millió forint bírságot szab majd ki a hivatal.

Ennél nagyobb összegre, összesen 5,33 millió forintra büntethetik majd meg azokat a vállalkozásokat, amelyeknél a munkavállaló bejelentésével kapcsolatosan találtak problémát. A foglalkoztatást 53 esetben vizsgálta a hivatal, és 21 esetben állapított meg mulasztást.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.