BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bőkezűen kárpótolja átvert ügyfeleit a VW

A nyereség megfeleződött, az eladások viszont ismét felszálló ágba kerültek Európa legnagyobb autógyártójánál

A Volkswagen konszern autóeladásai és bevételei szerény mértékű növekedést mutatnak a második negyedévben, míg 1,2 milliárd eurós adózott nyeresége 55 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól.

Igaz, akkor még nem pattant ki a cég dízelmodelljeit érintő világméretű botrány. A negyedéves bevétel 1,7 százalékkal 56,9 milliárd euróra nőtt, amit az eladott járművek számának 2,2 százalékos emelkedése eredményezett. A konszern márkáiból 2,61 millió fogyott, az eladások – a csökkenő Kelet-Európát és Dél-Amerikát, illetve a stagnáló Észak-Amerikát leszámítva – mindenütt szerény mértékű növekedésnek indultak. A számok csalódást keltettek a piacon, a VW árfolyama 2 százalékkal gyengült. Elemzők szerint a kapacitások jobb kihasználtsága nem hagyott pozitív nyomot a nyereségen, s a dízelbotránnyal kapcsolatos, egyelőre ismeretlen költségek is elbizonytalanítják a befektetőket.

Pedig Amerikában nagy előrelépés történt az ügyben: a kaliforniai bíróság ugyanis a napokban jóváhagyta az autótulajdonosok és a német konszern közötti, hatósági bábáskodás mellett köttetett kártalanítási csomagot. Ebből megállapítható, hogy a dízelbotrány legnagyobb nyertesei kétségkívül az amerikai autótulajdonosok.

A VW-konszern 10,03 milliárd dolláros keretből fogja kártalanítani azt a 482 ezer autóst, aki 2009 és 2015 között forgalomba helyezett Volkswagen Beetle, Golf, Jetta vagy Passat, illetve 2010 és 2015 között gyártott Audi 3-as tulajdonosának mondhatja magát. A modellekben az a közös, hogy a csaló szoftverrel szerelt 2.0 literes turbódízel motor hajtja őket. A megegyezés kritériumainak megfelelő autósok választhatnak: vagy leadják a járművüket, és a VW a 2015. szeptember 18-i hivatalos piaci árat fizeti ki nekik 20 százalékos fájdalomdíjjal megfejelten, teljesen függetlenül az autó állapotától, futásteljesítményétől. A piaci árat az Autókereskedők Nemzeti Szövetsége (NADA) állapította meg, a visszavásárlási ár évjárattól és típustól függően 12,5 ezer dollártól 44,2 ezer dollárig terjed. Előbbi egy 2009-es VW Jetta, utóbbi egy Audi A3-as ára. Erre jön a húszszázalékos bánatpénz, megfejelve 2986 dollárral és 73 centtel. Utóbbi összeg mindenkinek normatívan jár.

A Jetta tulajdonosa mindent egybevetve 17,6 ezer, a A3-asé pedig 54 ezer dollárt tehet zsebre, mindkettő egészen kiváló ár. A legjobban felszerelt Audi A3-as új ára 40 ezer dollár körüli, aki esetleg arra tér át, annak még 14 ezer marad is a zsebében. A Bloomberg szerint rengetegen lesznek, akik autójuk valós értékének dupláját kaphatják kézhez. Aki ennek ellenére ragaszkodik a kocsijához, megvárhatja, míg azt az emissziós normáknak megfelelően – ingyen – átalakítják. A piaci érték 20 százaléka és a 2986,73 dollár nekik is jár, de kompenzációs csomagjuk nem lehet „könnyebb” 5100 dollárnál. A tulajdonosoknak szeptember közepéig regisztráltatniuk kell magukat, de a végső döntést mindkét csoportnak csak 2018 májusáig kell meghoznia. Ha az átalakítás módszerét addig nem engedélyezik, akkor más választás nincs, mint a visszavásárlás.

A VW a 10 milliárd dollár mellé még 2,7 milliárdot fi­zet egy ka­liforniai környezetvédelmi alap­ba, amelyből a járművek nit­ro­gén-oxid-emissziójának csökkentését célzó fejlesztéseket fi­nan- szírozzák. Még kétmilliárddal a zéró emissziós járművek fejlesztéséhez kell hozzájárulnia a cégnek. A bírságok azonban még csak ezután jönnek. A gáláns visszavásárlási ajánlat egyébként csak az amerikai vásárlóknak szól, Európában, ahol 8,5 millió csaló szoftveres VW fut, a cég semmilyen hasonló lépést nem tervez – kivéve az átalakítás ingyenességét.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.