A Volkswagen konszern autóeladásai és bevételei szerény mértékű növekedést mutatnak a második negyedévben, míg 1,2 milliárd eurós adózott nyeresége 55 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól.
Igaz, akkor még nem pattant ki a cég dízelmodelljeit érintő világméretű botrány. A negyedéves bevétel 1,7 százalékkal 56,9 milliárd euróra nőtt, amit az eladott járművek számának 2,2 százalékos emelkedése eredményezett. A konszern márkáiból 2,61 millió fogyott, az eladások – a csökkenő Kelet-Európát és Dél-Amerikát, illetve a stagnáló Észak-Amerikát leszámítva – mindenütt szerény mértékű növekedésnek indultak. A számok csalódást keltettek a piacon, a VW árfolyama 2 százalékkal gyengült. Elemzők szerint a kapacitások jobb kihasználtsága nem hagyott pozitív nyomot a nyereségen, s a dízelbotránnyal kapcsolatos, egyelőre ismeretlen költségek is elbizonytalanítják a befektetőket.
Pedig Amerikában nagy előrelépés történt az ügyben: a kaliforniai bíróság ugyanis a napokban jóváhagyta az autótulajdonosok és a német konszern közötti, hatósági bábáskodás mellett köttetett kártalanítási csomagot. Ebből megállapítható, hogy a dízelbotrány legnagyobb nyertesei kétségkívül az amerikai autótulajdonosok.
A VW-konszern 10,03 milliárd dolláros keretből fogja kártalanítani azt a 482 ezer autóst, aki 2009 és 2015 között forgalomba helyezett Volkswagen Beetle, Golf, Jetta vagy Passat, illetve 2010 és 2015 között gyártott Audi 3-as tulajdonosának mondhatja magát. A modellekben az a közös, hogy a csaló szoftverrel szerelt 2.0 literes turbódízel motor hajtja őket. A megegyezés kritériumainak megfelelő autósok választhatnak: vagy leadják a járművüket, és a VW a 2015. szeptember 18-i hivatalos piaci árat fizeti ki nekik 20 százalékos fájdalomdíjjal megfejelten, teljesen függetlenül az autó állapotától, futásteljesítményétől. A piaci árat az Autókereskedők Nemzeti Szövetsége (NADA) állapította meg, a visszavásárlási ár évjárattól és típustól függően 12,5 ezer dollártól 44,2 ezer dollárig terjed. Előbbi egy 2009-es VW Jetta, utóbbi egy Audi A3-as ára. Erre jön a húszszázalékos bánatpénz, megfejelve 2986 dollárral és 73 centtel. Utóbbi összeg mindenkinek normatívan jár.
A Jetta tulajdonosa mindent egybevetve 17,6 ezer, a A3-asé pedig 54 ezer dollárt tehet zsebre, mindkettő egészen kiváló ár. A legjobban felszerelt Audi A3-as új ára 40 ezer dollár körüli, aki esetleg arra tér át, annak még 14 ezer marad is a zsebében. A Bloomberg szerint rengetegen lesznek, akik autójuk valós értékének dupláját kaphatják kézhez. Aki ennek ellenére ragaszkodik a kocsijához, megvárhatja, míg azt az emissziós normáknak megfelelően – ingyen – átalakítják. A piaci érték 20 százaléka és a 2986,73 dollár nekik is jár, de kompenzációs csomagjuk nem lehet „könnyebb” 5100 dollárnál. A tulajdonosoknak szeptember közepéig regisztráltatniuk kell magukat, de a végső döntést mindkét csoportnak csak 2018 májusáig kell meghoznia. Ha az átalakítás módszerét addig nem engedélyezik, akkor más választás nincs, mint a visszavásárlás.
A VW a 10 milliárd dollár mellé még 2,7 milliárdot fizet egy kaliforniai környezetvédelmi alapba, amelyből a járművek nitrogén-oxid-emissziójának csökkentését célzó fejlesztéseket finan- szírozzák. Még kétmilliárddal a zéró emissziós járművek fejlesztéséhez kell hozzájárulnia a cégnek. A bírságok azonban még csak ezután jönnek. A gáláns visszavásárlási ajánlat egyébként csak az amerikai vásárlóknak szól, Európában, ahol 8,5 millió csaló szoftveres VW fut, a cég semmilyen hasonló lépést nem tervez – kivéve az átalakítás ingyenességét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.