Tőzsdehatósági és bűnügyi vizsgálat is indult a Fiat Chrysler Automobiles (FCA) ellen Amerikában: a gyanú szerint a cég kozmetikázta az eladási adatait, így tudott tavaly rekordot rekordra halmozni. Az árfolyam manipulálására alkalmas csalásról januárban érkeztek az első hírek, akkor az FCA két viszonteladója perelte be a vállalatot. A Napleton lánchoz tartozó kereskedők állítása szerint a cég fizetett azért, hogy kereskedőik a valósnál kedvezőbb eladási adatokat vigyenek be a rendszerbe.
Az igazság hamar kiderülhet, ugyanis a FBI a napokban kiszállt a Fiat Chrysler kilenc regionális kereskedelmi képviselőjéhez, akik közvetlen kapcsolatot tartottak a dealerekkel. Az általuk lefoglalt dokumentumok igazolhatják vagy cáfoltatják a piaci manipulációt. A vizsgálatok hírére hétfőn 5 százalékot zuhant az FCA árfolyama, de vissza is kapaszkodott azután, hogy a cég közleményt adott ki, amelyben közölte: az előírások szerint járt el, s az általa a kereskedőkhöz és a fogyasztókhoz kiszállított autók eladási adatait tüntette fel tőzsdei gyorsjelentéseiben, nem pedig a kereskedők által leadott számokat. Hozzátették, hogy az ügy tisztázása érdekében mindenben együttműködnek a hatóságokkal.
A polgári perben a Napleton egyik illinoisi kereskedője azt állította, hogy tavaly júniusban az FCA területi képviselője 20 ezer dollárt ígért neki azért, hogy negyvennel több eladott autót jelentsen le. A pénzt hirdetési támogatásként utalta volna át. A következő hónapban pedig sztornírozhatta az eladásokat, mielőtt még a gyári garancia életbe lépett volna. Az FCA a vádakat alaptalannak, elégedetlen kereskedők képzeletének szüleményének minősítette. Hasonló praktika miatt korábban egy Maserati kereskedő is pert indított a márkát birtokló FCA ellen.
Az adathamisítási ügy rendkívül kellemetlen a cég számára. A Fiat 2014-ben kebelezte be teljesen a 2009-es csődjéből az autóipari szakszervezet (UAW) nyugdíjalapja, a kanadai és az amerikai kormány, valamint az olaszok beszállása segítségével kihúzott Chryslert, majd csodát tett: immár 69. hónapja számol be rekordeladásokról, azaz az előző év azonos időszakát felülmúló értékesítései adatokról. Decemberben pedig történelmi csúcsot jelentettek, 217,5 ezer autót adtak el csoporthoz tartozó márkák modelljeiből. Ha beigazolódik, hogy ebben az adatok manipulálása is közrejátszott, az hatalmas blamázst jelentene a cég számára – a kapcsolódó bírságokról már nem is szólva, s arról sem, hogy az amerikai vásárlók a Volkswagen dízelbotránya után az ilyen piszkos trükkökre különösen érzékenyek.
Trükközött a BMW is
Nem a Fiat Chrysler lenne az első cég, amelyet adathamisításon érnének. Decemberben a BMW kérte arra amerikai kereskedőit, hogy a kiszállított, de a nyakunkon maradt autókat – nem részletezett fizetség fejében – csapják a szervízflottájukhoz, hogy azokat eladottként jeleníthessék meg a statisztikáikban. Egy csapásra 1750 autóval bővült a BMW kereskedők csereautó állománya, ami a kereskedők számára pluszbevételt, a cég képviselői számára pedig azt jelentette, hogy teljesíteni tudták az éves értékesítési tervet. „Mellesleg” ezzel 1400 autóval tudták megelőzni a japán Lexust és 3 ezerrel a német rivális Mercedest, megőrizte vezető helyüket a luxusautók piacán az Egyesült Államokban. A BMW a csereautóflotta időnkénti frissítésével, mint marketingfogással magyarázta az év végi prémiumosztásnál is sokat a latba nyomó praktikát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.