A Fővárosi Önkormányzat még nem tárgyalt a városnéző buszjáratokat üzemeltető cégekkel, amelyek azóta szeretnének egyeztetni a városvezetéssel (de legalább releváns információhoz jutni), amióta kiderült, hogy a tervek szerint 2017. január 1-jétől megszüntetik a versenyt ezen a piacon, és egyetlen cégnek adnak koncessziót húsz évre a szolgáltatásra. A fővárosi közgyűlés június 8-án zárt ülésen döntött erről, ám a pályázatot azóta sem írták ki, noha a törvény szerint a határozathozatal után 15 napon belül ezt meg kellett volna tenniük.
A városvezetés azonban hallgat – panaszolta Toldi Annamária, az egyik piaci szereplő, a Program Centrum Kft. ügyvezetője. Jelenleg négy cég tevékenykedik az évi 1,5 milliárd forintos piacon: a Program Centrum Kft., a Mr. Nilsz Kft., a City Sightseeing Kft. és a City Tour Hop On Hop Off Kft. Közülük az első három vállalkozás már június végén közös sajtótájékoztatón hívta fel a figyelmet arra, hogy szeretnének részt venni piacuk szabályozásában. (A negyedik, a City Tour Hop On Hop Off Kft. a sajtómeghívóban ugyan még szerepelt, ám az eseményen már nem jelent meg.)
„Amíg nincs döntés, addig van remény” – hangsúlyozta Toldi Annamária, aki bejelentette, hogy a három cég nyílt levélben fordult Orbán Viktorhoz, arra kérve, ne hagyja megszüntetni a piaci versenyt. Felhívták a miniszterelnök figyelmét, hogy a verseny fékezi az árakat és garantálja a minőségi szolgáltatást. Támogatókat keresve a cégek felmérést is végeztek csaknem 300 fővárosi szálloda körében, amelyek egy híján szintén a sokszereplős verseny mellett szálltak síkra.
„A menetrend szerinti városnéző buszok üzemeltetésére vonatkozó koncessziós pályázat célja a piaci körülmények rendezése, valamint Budapest idegenforgalmi adottságainak megfelelő, színvonalas autóbuszos városnéző szolgáltatás kialakítása” – közölte tegnap az MTI-vel a Főpolgármesteri Hivatal. Állítják: nyitottak a piaci szereplőkkel történő egyeztetésre, de erre ebben az esetben „csak rendkívül korlátozott mértékben” van lehetőség. Az úgynevezett „hop on, hop off” autóbuszos városnéző szolgáltatások az elmúlt évtizedben, főként 2005 és 2008 között épültek ki Budapesten, „jellemzően szabályozatlan piaci körülmények között” – írják, megjegyezve, hogy a szolgáltatás növeli ugyan a főváros turisztikai vonzerejét, de a buszok gyakran zavarják a lakosságot és a közlekedőket. Emiatt szükségesnek tartják a műszaki és technológiai elvárások rögzítését, az egységes szabályozás megteremtését.
Toldi Annamária szerint ők is egyetértenek azzal, hogy a piacot szabályozni kellene, nyitottak is erre. A turisztikai szakember elismerte. hogy a buszok egy része valóban korszerűtlen, aminek elsősorban az az oka, hogy eddig csupán maximum 9-12 hónapra kaptak működési engedélyt a fővárostól, így eddig nem érte meg komolyabb beruházásba fogniuk. Persze a lehetőségekhez képest fejlesztették a járműparkjukat, a Program Centrum Kft. például egy elektromos hajtású buszt is beszerzett a régi Ikarus retrobuszok mellé.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.