Technikai problémák, többéves csúszás és sokmilliárdos túlköltekezés jellemezte az amerikai F–35-ösök fejlesztési programját, amely hivatalosan is véget ért, miután az amerikai légierő, az Air Force rányomta a vadászgép dokumentációjára a „harcba küldhető” feliratú pecsétet. Ezzel a tengerészetet követte, amely már tavaly júliusban megadta ezt a minősítést. Az F–16-os vadászgépek leváltására hivatott F–35-ösök kifejlesztése és felfegyverzése 379 milliárd dollárt emésztett fel, soha ennyit katonai projektre nem költöttek.
A 2001-ben indított programot számtalanszor átírták, az eredeti keretet végül 70 százalékkal lépték túl. Bajok voltak a radarszoftverrel, a pilóták nyakának túlterhelése pedig balesetveszélyes helyzeteket teremtett, míg az új gép manőverezőképessége több ponton is gyengébb volt a F–16-osénál. A fejlesztő, a Lockheed Martin zsíros üzlet előtt áll, hiszen csak a légierő 1763 darab F–35A típusú, hagyományos módon felszálló és landoló gépet rendelt, ezzel a legnagyobb ilyen flottát hozva létre. És akkor még nem szóltunk arról, hogy a Lockheed három F–35-ös modelljéből tíz ország hadserege – a brit, a holland, a dán, az izraeli, a török, a dél-koreai, a japán, az ausztrál, a norvég és az olasz – is rendelt, pontosan nem részletezett mennyiségben. Annyit tudni, hogy az ausztrálok 72 gépet kértek, és 18 milliárd dollár körüli összeget fizetnek értük – írja a Reuters.
Hadiipari elemzők úgy vélik, a harci engedély kiadása fontos esemény ugyan, de nem több egyszerű PR-fogásnál, hiszen az, hogy a vadászgép valójában milyen teljesítményre lesz képes éles helyzetben, az csak egy valódi katonai konfliktus esetén derül csak ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.