BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Beborult az ég az Air Berlin felett

Drasztikus karcsúsításról döntött az Air Berlin: a német légitársaság 144 repülőből álló flottáját 75 géppel szűkíti, s ezután csak a berlini és a düsseldorfi bázisról induló nyereséges járatokra koncentrál. A 75-ből 35 gépet egy külön, nem közölt stratégiai célokat szolgáló egységébe szervezi ki, ami valószínűleg charterjáratok üzemeltetését végzi majd. Negyven repülőjét pedig – valamennyi Airbus A320-as modell – hat évre a legnagyobb európai légi közlekedési csoportnak, a Lufthansának adja lízingbe. Utóbbi közleménye szerint ezekből 35-öt a legnagyobb helyi  versenytárs, a Eurowings, míg ötöt az Austrian Airlines rendelkezésére bocsátják jövő márciustól, amikor is a lízingszerződés érvénybe lép. A méretre második legnagyobb német légitársaságnál a változások miatt 1200 dolgozó vált fölöslegessé, illetve a lízinggépek személyzetét is bérli a Lufthansa csoport és a karbantartási feladatokat is a berliniek végzik – jelentette az AP.

A cég legnagyobb részvényese az Egyesült Arab Emirátusok második legnagyobb légitársasága, az Etihad Airways, 29 százalékkal. Leányvállalatai közé tartozik az osztrák NIKI és a svájci Belair diszkont-légitársaság. Az Air Berlin masszívan veszteséges, a 2015-ös évről rekordnagyságú, 445 millió eurós mínuszt jelentettek, miközben bevételük is 4,08 milliárd euróra zsugorodott – 2010 óta nem volt ilyen alacsony a forgalom. Az utóbbi három év 1,14 milliárd eurós vesztesége már az araboknak is sok volt, és amit az Air Berlin megnyert az alacsony üzemanyagárakon, azt a konkurensekkel vívott árversenyben elveszítette, sőt még annál jóval többet. Adósságállománya június végére 927 millió euróra duzzadt. Kisebb üzemméret mellett viszont ismét felszálló pályára kerülhet, ez indokolta a változásokat.

A Lufthansa pedig profitálni tud a helyzetből, és terjeszkedési stratégiájának másik fejleményeként szerdán azt is bejelentette, hogy megszerzi a Brussels Airlines anyacégében, az SN Airholdingban lévő, 55 százalékos részvénypakettet, s ezzel a 2002-ben becsődölt Sabena romjain felépült légitársaság teljes egészében a németeké lesz. A főként az afrikai és Európán belüli vonalakon erős Brussels Airlines irányítása a Eurowingshoz kerül át. A Lufthansa felvásárlása már korábban esedékes volt, de azt a márciusi brüsszeli repülőtéren történt terrortámadás következtében elhalasztották. A vételár még alku tárgya, jóllehet a németek 2008-as belépésekor abban egyeztek meg, hogy a maradék pakett ára nem lehet több 250 millió eurónál.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.