Hamis nézettségi adatokkal turbózta fel nézettségi adatait a Facebook, óriási pofont adva ezzel saját hirdetőinek és a részvényeseknek, akik a téves adatokból téves következtetéseket vonhattak le a videoreklámjuk hatásosságát, illetve befektetésük értékét illetően. A Facebook mentségére legyen mondva, hogy – egyelőre – nem merült fel szándékosságra utaló jel az ügyben. Annyi biztos, hogy nagyot csalódtak a cégek a Facebookban: a közösségi oldal két éven át rossz adatokkal traktálta őket, s kiderült, hogy a kelleténél sokkal többet költöttek náluk marketingre.
A hírre 2 százalékos eséssel reagált az árfolyam, jelezve, hogy egy 367 milliárd dollár piaci értékű óriásvállalattól joggal lenne elvárható, hogy pontos adatokkal szolgáljon azoknak, akikből él. A most elfüstölt 7 milliárd dollárból igazán telt volna egy pontos rendszer kidolgozására vagy megvásárlására.
Egész pontosan azt az időt számolták el, amelyet az átlagos néző egy-egy videónál eltölt. A módszertant valószínűleg ott rontották el, hogy azoknak az adatait egyszerűen nem számolták bele az átlagba, akik három másodpercet sem töltöttek el egy videónál, így a valós adat nagyjából a 60-80 százaléka lehet annak, amiről a marketingesek eddig tudhattak.
A The Wall Street Journal arról írt: több céget a Facebook már az elmúlt hetekben tájékoztatott a hibáról. Megígérték, hogy kijavítják, ahogy azt is, hogy a számlázást pedig nem fogja befolyásolni, ami történt. Többen is felvetették azonban: most látszik, mekkora kockázat, ha a Facebook – vagy bárki más, aki hirdetéseket jelentet meg a felületein – csakis a saját mérései alapján adja ki az adatokat. Többen azt kérték a Facebooktól: engedélyezze, hogy egy harmadik fél mérje a hirdetések nézettségének részletes adatait. Szakértők szerint az internetes méréstechnológia kezdetlegesnek és könnyen manipulálhatónak számít, s a mostani botrány miatt számos céget eddigi hirdetési stratégiájának átértékelésére sarkall. És arra, hogy a megbízhatóbban mérhető tévés hirdetések – ott a Nielsen független mérései az irányadók – felé tolják el reklámköltéseiket, ami a Facebook szempontjából meglehetősen kedvezőtlen hír. A cég a hirdetési bevételeinek média szerinti lebontását nem teszi közé, de iparági szakértők szerint ennek több mint jelentős részét már az okoseszközökre továbbított videók hozzák a konyhára. Az eMarketer piackutató szerint a mobilra küldött videohirdetések piaca az idén 55 százalékkal bővül, később azonban lecseng a boom, a magasra feltolt bázis miatt négy év múlva már 10 százalékosra lassul a növekedési ütem. A növekedés egyik fő haszonélvezőjeként a Facebookot nevesítik a befektetők, a cég árfolyamában a jövő hirdetési bevételeinek becsatornázása már megjelenik, emiatt – s a fejlemények tükrében – túlértékeltnek számíthat a részvény. Nem kis tételről van szó, hiszen a cég a legutóbbi negyedévben 6,24 milliárd dolláros hirdetési bevételre tett szert, ez 63 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit. A cég teljes bevételének 84 százalékát a hirdetőktől szállítják. A Facebook bocsánatot kért a hibáért, és új mérési rendszere tér át, de a lényegesen alacsonyabb nézettség miatt nem ad visszatérítést a hirdetőinek, a számlázást az ügy nem érinti.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.