Furgonra volt szüksége Klaus Nieding frankfurti ügyvédnek ahhoz, hogy a Volkswagen-ügyben illetékes braunschweigi bíróságra szállítsa ügyfelei által rá bízott iratanyagot. Hasonlóképp tett társa, a dél-németországi Kirchentellinsfurtban praktizáló Andreas Tilp, aki hétfőn küzdötte le az 500 kilométeres távolságot. A kisteherautók előbbi esetben ötezer, utóbbiban ezer károsult dossziéját szállították az alsó-szászországi város bíróságára, ahol meghosszabbított műszakban fogadták az ügyfeleket. A Volkswagen székhelye Wolfsburgban van, az őt érintő jogi, kártérítési ügyekben a braunschweigi bíróság illetékes eljárni. Alsó-Szászország pedig azon kevés tartomány közé tartozik, ahol a civil keresetek beadása még nem történhet elektronikus formában, csak személyesen vagy megbízott útján.
Az igazságszolgáltatásnak 2018-ra kell kialakítani az e-ügykezelési rendszert, de az átállás a 16 tartományban eltérő sebességgel folyik. A bíróságok a keresetek ilyen tömegű átvételére nincsenek felkészülve, Braunschweigben például négy embert kellett átirányítani az ügyfélszolgálatra, hogy állják az ügyfelek rohamát. Amúgy, ahol már működik a rendszer, ott sem igazán bíznak az ügyvédek az elektronikus ügyintézésben, inkább biztosra mennek, és személyesen viszik be az iratokat – írja a Bloomberg.
Miközben a részvényesek Braunschweigben próbálják visszaszerezni a pénzüket, a 11 millió környezetszennyező dízel tulajdonosai közül az európaiak az egyenlő bánásmód hiányát róják fel a konszernnek. A VW ugyanis az Egyesült Államokban 482 ezer ügyfelének fizet közvetlenül kártérítést, 10,03 milliárd dollár összértékben. A megkárosított autótulajdonosok hangja Brüsszelig is elért, Vera Jourova jogi biztos szerdán fogadja a VW illetékesét, Francisco Javier García Sanzot, akivel a fogyasztók anyagi kárpótlásáról fog tárgyalni. Jelenleg ugyanis csak a járművek kijavítására szorítkozik a VW felelősségvállalása, egy centet sem akarnak fizetni az európai tulajdonosoknak.
Amerikában békülékenyebbek és gálánsabbak a németek, de ottani cégvezetőjük, Hinrich Woebcken a The Wall Street Journalnek jelezte, hogy – bár csak később döntenek róla – a szigorú környezetvédelmi előírások miatt várhatóan beszüntetik dízeljeik forgalmazását az USA-ban. A cég piaci részesedése egyébként a botrány előtti 2,1-ről 1,8 százalékosra zsugorodott, arról tehát nincs szó, hogy a konszerntől tömegesen fordultak volna el a vásárlók. Legfeljebb a VW márkát érte presztízsveszteség, az Audi és a Porsche forgalmára nem volt érezhető hatással a botrány.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.