BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megbízhatóbbak a családi vállalkozások az átlagos magyar cégnél

Bár a magyar tulajdonú cégek sok problémával küzdenek, a családi vállalkozások számos tekintetben kiemelkednek a nagy tömegből - derül ki az Opten elemzéséből.

Mintegy 110 ezer olyan cég működik ma Magyarországon, ahol a tulajdonosok és ügyvezetők között apai, anyai vagy testvéri kapcsolatok lelhetők fel. „Ekkora bázisban értelemszerűen előfordulhatnak szép számmal problémás és rendkívül jól teljesítő cégek is, de a legfrissebb statisztikáink szerint a családi vállalkozások 75 százaléka megbízhatóbb egy átlagos hazai cégnél, míg 15 százalékuk pedig kiemelkedő megbízhatósági szempontból” –mondta Pertics Rihárd, az Opten igazgatója.

A hazai cégek jelentős részénél komoly problémát jelent a generációváltás kérdése, hiszen a rendszerváltás óta eltelt 27 évben még nem alakulhatott ki a hagyományokban gyökerező cégkultúra, mint Nyugat-Európában. Ha a családból több generáció is képviselteti magát a cégben, a szerepkörök átadása sokat egyszerűsödhet – tette hozzá.

A családi vállalkozások tekintetében az egyik legérdekesebb jelenség, hogy mintegy 60 százalékuk olyan vállalkozás, ahol kizárólag a család tagjaiból áll a tulajdonosok és cégjegyzésre jogosultak köre, azaz „külsős” magánszemélyek vagy cégek egyáltalán nem kapnak komoly szerepet a cég életében. Közel 1 800 családi vállalkozás éri el ma az 1 milliárd forintos éves árbevételt, tehát ma már a gazdasági erejüket sem lehet figyelmen kívül hagyni a családi cégeknek.

Az apa-gyerek kapcsolatok dominálnak ugyan a cégvezetés számát tekintve, de a dominancia azért nem elsöprő erejű. A családi cégek mintegy 60 százalékában találhatóak apa-gyerek kapcsolatok, és 40 – 40 százalékban anya-gyerek, vagy testvérkapcsolatok. Ezekből a számokból az is kiderül, hogy a családi kapcsolatok az esetek jelentős részében összetettek, azaz a család 3 vagy akár több tagja is szerepet kap cég irányításának életében.

Ágazati eloszlást vizsgálva a kereskedelem végzett az első helyen mintegy 24 ezer családi vállalkozással, ami részben a szektor nagyságrendjének is köszönhető. Arányaiban viszont a „tanácsadó” cégek kiemelkedőek, ahol a szektor cégeinek több mint 20 százaléka családi vállalkozásként működik.

Külön kategóriát képviselnek azok a családi vállalatok, akiknek a felelőssége bőven túlmutat a tulajdonosaikon. A jellemzően több száz főt foglalkoztató, sokmilliárdos árbevételű, de ugyanakkor családi tulajdonban lévő, és a tulajdonos-családtagok által vezetett vállalatok az elmúlt években kezdtek komolyan foglalkozni a generációváltással. Bárány László, a Családi Vállalatokért Magyarországon Közhasznú Egyesület (FBN-H) elnöke szerint „a terhek és a felelősség családon belüli elosztása a tapasztalatok szerint hosszabb élettartamot biztosít a cégeknek, de a cégen belüli generációváltások is gördülékenyebben tudnak megvalósulni általa.”

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.