Mintegy 110 ezer olyan cég működik ma Magyarországon, ahol a tulajdonosok és ügyvezetők között apai, anyai vagy testvéri kapcsolatok lelhetők fel. „Ekkora bázisban értelemszerűen előfordulhatnak szép számmal problémás és rendkívül jól teljesítő cégek is, de a legfrissebb statisztikáink szerint a családi vállalkozások 75 százaléka megbízhatóbb egy átlagos hazai cégnél, míg 15 százalékuk pedig kiemelkedő megbízhatósági szempontból” –mondta Pertics Rihárd, az Opten igazgatója.
A hazai cégek jelentős részénél komoly problémát jelent a generációváltás kérdése, hiszen a rendszerváltás óta eltelt 27 évben még nem alakulhatott ki a hagyományokban gyökerező cégkultúra, mint Nyugat-Európában. Ha a családból több generáció is képviselteti magát a cégben, a szerepkörök átadása sokat egyszerűsödhet – tette hozzá.
A családi vállalkozások tekintetében az egyik legérdekesebb jelenség, hogy mintegy 60 százalékuk olyan vállalkozás, ahol kizárólag a család tagjaiból áll a tulajdonosok és cégjegyzésre jogosultak köre, azaz „külsős” magánszemélyek vagy cégek egyáltalán nem kapnak komoly szerepet a cég életében. Közel 1 800 családi vállalkozás éri el ma az 1 milliárd forintos éves árbevételt, tehát ma már a gazdasági erejüket sem lehet figyelmen kívül hagyni a családi cégeknek.
Az apa-gyerek kapcsolatok dominálnak ugyan a cégvezetés számát tekintve, de a dominancia azért nem elsöprő erejű. A családi cégek mintegy 60 százalékában találhatóak apa-gyerek kapcsolatok, és 40 – 40 százalékban anya-gyerek, vagy testvérkapcsolatok. Ezekből a számokból az is kiderül, hogy a családi kapcsolatok az esetek jelentős részében összetettek, azaz a család 3 vagy akár több tagja is szerepet kap cég irányításának életében.
Ágazati eloszlást vizsgálva a kereskedelem végzett az első helyen mintegy 24 ezer családi vállalkozással, ami részben a szektor nagyságrendjének is köszönhető. Arányaiban viszont a „tanácsadó” cégek kiemelkedőek, ahol a szektor cégeinek több mint 20 százaléka családi vállalkozásként működik.
Külön kategóriát képviselnek azok a családi vállalatok, akiknek a felelőssége bőven túlmutat a tulajdonosaikon. A jellemzően több száz főt foglalkoztató, sokmilliárdos árbevételű, de ugyanakkor családi tulajdonban lévő, és a tulajdonos-családtagok által vezetett vállalatok az elmúlt években kezdtek komolyan foglalkozni a generációváltással. Bárány László, a Családi Vállalatokért Magyarországon Közhasznú Egyesület (FBN-H) elnöke szerint „a terhek és a felelősség családon belüli elosztása a tapasztalatok szerint hosszabb élettartamot biztosít a cégeknek, de a cégen belüli generációváltások is gördülékenyebben tudnak megvalósulni általa.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.