- Rengeteg startupot támogató program fut, a Telenor pedig szeptembertől egy újabbat indít. Miért éppen most?
- Valóban nagyon sok startup van Magyarországon, nám mi egészen korai fejlődési fázisukban karoljuk fel az innovatív cégeket, amelyeknek elengedő egy prototípussal rendelkezniük, így a nálunk eltöltött idő után a piac már egy megszűrt startup csoportot kap vissza. Ráadásul nálunk valós ügyfélbázison, vállalati környezetben tesztelhetik az ötleteiket. Míg a legtöbb startup támogatás ad hoc jellegű, addig nálunk ez egy programra épül, vagyis előre ismert fix elemekből áll, ami kiszámíthatóságot biztosít az érintett cégek számára.
- Milyen hasznot remél ebből a távközlési cég?
- Az a célunk, hogy társalapítóként ezeket a startupokat sikeressé tegyük a nemzetközi színtéren. Mindezeken túl arra is törekszünk, hogy a startupoknak köszönhető fejlesztéseket majd beépítsük a szolgáltatásainkba.
- Milyen előnyei lehetnek ebből a jelentkezőknek? Pénzt kapnak?
- A startupok számára a legnagyobb érték a programunkhoz való hozzáférés, ami vállalkozásonként 150 millió forint értékű támogatás. Emellett 5-10 millió forint készpénzhez jutnak a cégek, amelyeknek a munkájukhoz rendelkezésükre bocsátjuk a közösségi munkahelyeinket. Ez költség megtakarítást jelent a startupoknak. Biztos vagyok abban, hogy mentoraink segítségével a kiválasztott startupok a három hónapos intenzív bootcamp során valóban növekedni tudnak – hat-kilenc hónapos fejlődést érnek el -, és a lehető legtöbbet hozzák majd ki azokból az ismeretekből, finanszírozási forrásokból, befektetői kapcsolatokból és ügyfélkörből, amelyeket rendelkezésükre bocsátunk.
- Milyen az érdeklődés?
- Hosszú távra tervezzük az akcelerátor programot, amelyből évente kettőt indítunk, és minden alkalommal öt vállalkozást választunk ki. A most zárultra a jelentkezők száma megadta a várakozásainkat.
- A startup egyenlő az innovációval. A Telenor házon belül, avagy a piacról is hozzájut olyan innovatív megoldásokhoz, amelyből aztán szolgáltatás lesz?
- Inkább közös innovációról beszélnék, ami egy nagyvállalat esetében természetes, hisz nem tudunk mindent szimulálni, ezért szükség van partnerekre. Így tehát azt mondhatom, hogy természetesen támaszkodunk a piacra, a magyarországi partnereinkre, velük már több innovatív terméket is bevezettünk, például a MyTV-t vagy a Telenor Walletet. Most tovább bővítjük magyar partnereink körét.
- Verseny folyik a távközlési cégek között az innovatív megoldásokért, azok "megszerzéséért"?
- A távközlési piacon már jó ideje komoly verseny folyik az ügyfelekért. Ennek során az a társaságok célja, hogy olyan szolgáltatásokkal, megoldásokkal álljanak elő, amelyekkel megkülönböztethetik magukat a többiektől. Ehhez pedig innovációra van szükség, akár valamely partnercég bevonásával is.
- Van-e szabad keze a magyarországi Telenornak egy-egy innováció bevezetésben, avagy minden a központban dől el?
- Az akcelerátor program bevezetése a mi döntésünk volt, jól lehet az egészet a thaiföldi Telenor cégtől „importáltuk”, de ezzel az Európai Unióban mi vagyunk az elsők. Ez fordítva is működik, hisz például a magyar Cellum Zrt.-vel közösen kidolgozott megoldásunkat, a Walletet Thaiföldön is bevezették. Az ázsiai ország egyébként azért is jó terep például a magyar startupok számára is, mert távközlési piacának fejlettsége hasonló a magyarországiéhoz, miközben lélekszáma tízszer nagyobb. A Telenor 200 milliós ügyfélszámából 160 millió Ázsiában található. Ezáltal kaput tudunk nyitni partnereinknek Ázsiába, ahol ennek alapján viszonylag rövidebb idő alatt is olyan növekedést tudnak felmutatni, amellyel már rentábilis lehet a működésük.
- A fejlesztések hány százalékából lesz később valamilyen megoldás?
- Általában csak egy részükből, és ez várhat a startup partnereinek megoldásaira is. A Telenor akcelerátor programjában évente tíz startup céget karolunk fel, és arra számítok, hogy közülük nyolc év múlva legalább egy nagy sikert ér majd el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.