A McDonald’s világszerte az alacsony fizetéseiről nevezetes, Magyarországon azonban már akkora a munkaerőhiány, hogy kénytelen gáláns juttatáscsomaggal, például ingyenes szálláslehetőséggel toborozni munkavállalókat – írja a Bloomberg. Kelet- és Közép-Európa számos országában égető a munkaerőhiány. Ezek az országok korábban arról voltak nevezetesek, hogy nagy számban állt rendelkezésre az olcsó munkaerő. A népesség azonban öregszik, a fiatal, munkaképes lakosság pedig milliószámra vándorol ki a gazdagabb, nyugat-európai országokba, hogy ott próbáljon szerencsét.
Csehországban 166 százalékkal nőtt két év alatt a betöltetlen állások száma. Jelenleg 110 ezer munkavállaló hiányzik az országban, amely az Európai Unió legalacsonyabb munkanélküliségi rátájával dicsekedhet. Más országokban még drámaibb a helyzet: Lettországban az elmúlt évben a háromszorosára, Lengyelországban tavaly december óta a duplájára nőtt a betöltetlen állások száma.
A térségben egyre több cég kényszerül a McDonald’séhoz hasonló megoldásokra, vonzó juttatáscsomagok kialakítására. A Lidl diszkontlánc Csehországban 25, Magyarországon 20 százalékkal emelte a fizetéseket nemrég. Romániában szoftverfejlesztőkből van akkora hiány, hogy a cégek edzőtermi és gyógyfürdőbelépőkkel csábítják őket. Szlovákiában, ahol világszerte a legnagyobb az egy lakosra jutó autógyártás volumene, kénytelenek a környező országokból szakembereket toborozni. A PSA Peugeot Citroen például román, bolgár, szerb és magyar dolgozókat is alkalmaz, bár a munkaerő döntő része helyi. Az autógyárak kénytelenek képzést és szállást is ajánlani, ha megfelelő munkaerőt szeretnének találni. Még az olyan alacsonyabb képzettséget igénylő álláshelyeket is nehéz betölteni, mint a futószalag melletti vagy fényezőműhely-beli állások – panaszkodott Jozef Bace, a zsolnai Kia Motors Corp. szóvivője.
A helyzet új kihívás elé állítja a térség országait. Olcsó munkaerő már nincs, ezért az oktatásba és a munkaerő mobilizálásába kell majd fektetni, egyébként kivonulnak a befektetők – figyelmeztet Martin Kahanec, a Közép-európai Egyetem professzora. Egyelőre azonban a cégek még jönnek, a munkaerő ugyanis még mindig jóval olcsóbb, mint nyugaton, a kormányok pedig úgy alakítják át az oktatási intézményeket, hogy azok jobban alkalmazkodjanak a munkaerőpiac igényeihez. A Jaguar Land Rover például Szlovákiában épít új üzemet, a termelés 2018-ban indul, és 2800 munkást keresnek. Magyarországon a Mercedes tervezi a kapacitásai bővítését, és 2020-ra 2500 fővel növelné a dolgozói számát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.