BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Válogatott juttatásokkal próbálják csábítani a dolgozókat

Ingyenes szállás, gyógyfürdőbérlet, két számjegyű fizetésemelés – ezzel próbálnak munkaerőt szerezni a cégek a térségben. Egyre nehezebb a dolguk, de még mindig jönnek az új beruházások.

A McDonald’s világszerte az alacsony fizetéseiről nevezetes, Magyarországon azonban már akkora a munkaerőhiány, hogy kénytelen gáláns juttatáscsomaggal, például ingyenes szálláslehetőséggel toborozni munkavállalókat – írja a Bloomberg. Kelet- és Közép-Európa számos országában égető a munkaerőhiány. Ezek az országok korábban arról voltak nevezetesek, hogy nagy számban állt rendelkezésre az olcsó munkaerő. A népesség azonban öregszik, a fiatal, munkaképes lakosság pedig milliószámra vándorol ki a gazdagabb, nyugat-európai országokba, hogy ott próbáljon szerencsét.

Csehországban 166 százalékkal nőtt két év alatt a betöltetlen állások száma. Jelenleg 110 ezer munkavállaló hiányzik az országban, amely az Európai Unió legalacsonyabb munkanélküliségi rátájával dicsekedhet. Más országokban még drámaibb a helyzet: Lettországban az elmúlt évben a háromszorosára, Lengyelországban tavaly december óta a duplájára nőtt a betöltetlen állások száma.

A térségben egyre több cég kényszerül a McDonald’séhoz hasonló megoldásokra, vonzó juttatáscsomagok kialakítására. A Lidl diszkontlánc Csehországban 25, Magyarországon 20 százalékkal emelte a fizetéseket nemrég. Romániában szoftverfejlesztőkből van akkora hiány, hogy a cégek edzőtermi és gyógyfürdőbelépőkkel csábítják őket. Szlovákiában, ahol világszerte a legnagyobb az egy lakosra jutó autógyártás volumene, kénytelenek a környező országokból szakembereket toborozni. A PSA Peugeot Citroen például román, bolgár, szerb és magyar dolgozókat is alkalmaz, bár a munkaerő döntő része helyi. Az autógyárak kénytelenek képzést és szállást is ajánlani, ha megfelelő munkaerőt szeretnének találni. Még az olyan alacsonyabb képzettséget igénylő álláshelyeket is nehéz betölteni, mint a futószalag melletti vagy fényezőműhely-beli állások – panaszkodott Jozef Bace, a zsolnai Kia Motors Corp. szóvivője.

A munkaerőhiány következménye, hogy folyamatosan nőnek a fizetések és a cégek költségei. Romániában a bruttó fizetések júliusban tavaly júliushoz képest 12,4 százalékkal emelkedtek, júniusban pedig 14,3 százalékkal voltak magasabbak, mint egy évvel korábban. A bérnövekedés üteme a legtöbb országban jóval magasabb a termelékenység növekedésénél, Litvániában például még 2019-re is 6,5 százalékos béremelkedést várnak, miközben csak feleekkora gazdasági növekedést jósolnak. A Morgan Stanley elemzése szerint Közép-Európán belül Magyarországon nőttek a legnagyobb mértékben a munkaerő-költségek.

A helyzet új kihívás elé állítja a térség országait. Olcsó munkaerő már nincs, ezért az oktatásba és a munkaerő mobilizálásába kell majd fektetni, egyébként kivonulnak a befektetők – figyelmeztet Martin Kahanec, a Közép-európai Egyetem professzora. Egyelőre azonban a cégek még jönnek, a munkaerő ugyanis még mindig jóval olcsóbb, mint nyugaton, a kormányok pedig úgy alakítják át az oktatási intézményeket, hogy azok jobban alkalmazkodjanak a munkaerőpiac igényeihez. A Jaguar Land Rover például Szlovákiában épít új üzemet, a termelés 2018-ban indul, és 2800 munkást keresnek. Magyarországon a Mercedes tervezi a kapacitásai bővítését, és 2020-ra 2500 fővel növelné a dolgozói számát.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.