Megkezdte a Takata az egyeztető tárgyalásokat az amerikai igazságügyi minisztériummal a légzsákbotrány kapcsán fizetendő büntetéséről. A tárcánál most a helyzet műszaki kezeléséről és az áldozatoknak fizetendő kártérítésről szóló tervek ismertetését várják a japánoktól. A miskolci gyártóbázissal is rendelkező Takata becslések szerint mintegy 200 millió olyan légzsákot szállított ki megrendelőinek, amelyeknek a robbanótöltete nedvesség hatására többszörös erővel hozza működésbe a szerkezetet, s amely a műszerfal műanyag és fémelemét kiszakítva azokat repeszekként lövi szanaszét. A légzsák ahelyett, hogy megvédené az utasokat, megsebesíti őket. Eddig 16 olyan bizonyított esetről tudni, amely halállal végződött, míg a súlyos sérülésekkel járó esetek száma száznál is többre rúg. A Takata tárgyalási pozícióit nem erősíti, hogy szerdán Malajziában egy Honda-tulajdonos halálát okozta a légzsákot a helyéről kirobbantó patron.
Az is ellenük szól, hogy a problémát eleinte szőnyeg alá akarták söpörni, félrevezették mind az autógyártókat, mind az autótulajdonosokat. A cégnél bűnügyi nyomozás indult a személyi felelősség feltárására. Amiatt, hogy a robbanásveszélyről tavaly novemberben a kötelező 5 napos határidőt messze túllépve értesítették az amerikai közlekedésbiztonsági hatóságot, már kaptak egy 70 millió dolláros bírságot, ám ezt öt év alatt kell csak kifizetniük. A haladékot azért kapták, hogy ne lehetetlenítsék el ezzel anyagilag az autóipar történetének legnagyobb visszahívási akciójára kényszerülő Takatát. Csak az Egyesült Államokban 70 millió olyan autót helyeztek forgalomba, amelyhez e cég szállította a hibásnak bizonyult légzsákokat.
A Takata az utóbbi két év alatt 400 millió dollárt meghaladó veszteséget hozott össze a botrány következtében, s csak a júniussal zárt negyedévet zárta minimális nyereséggel. A Jefferies elemzői szerint csak a visszahívások lebonyolítása 6 milliárd dolláros kiadással jár. Hogy pénzhez jusson a lépéskényszerbe került cég, szerdán eladta a michigani Pontiacban lévő autóbelső- és -üléskészítő üzemét, a vételárat nem közölték. A japánok most magántőketársaságok, illetve megrendelő partnereik, az autógyártók anyagi segítségével szeretnének kijutni szorult helyzetükből.
A Bloomberg szerint elképzelhető, hogy az autógyártók közös ajánlatot tesznek a beszállító cégre. Annyi biztos, hogy a Shigehisa Takada elnök-vezérigazgató, aki 2014 márciusában Orbán Viktor társaságában helyezte el a miskolci gyár alapkövét, s aki végig tudott a selejtes termékek forgalmazásáról, a visszahívások lezárultával távozik posztjáról. A kifogástalan termékeket gyártó, s jelenleg a légzsákgyártás világpiacának ötödét birtokló Takatára szüksége van az autóiparnak, annál is inkább, mert kiesése hatalmas ellátási gondokat okozna. A légzsákokat ugyanis minden egyes modellhez a speciális kialakítást figyelembe véve fejlesztik ki, ezért a kiválthatóság meglehetősen korlátozott ezen a téren. A svéd Autoliv azért már gyárt légzsákokat a Takata pótlására, e cégnek különösen jól jött a rivális bukása, hiszen a tavaly bemutatott új autómodellek feléhez ő szállíthatja majd az elülső légzsákokat. Az iparág pedig dinamikus fejlődés előtt áll: a Reportlinker piackutató friss felmérése szerint 2021-ig éves átlagban 4,6 százalékkal több légzsákra lesz szükség – az életmentő fajtából.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.