BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Adóreformot kérnek az autókereskedők

Az első háromnegyed évben 69 444 új személygépkocsit értékesítettek Magyarországon, ez 25 százalékkal haladja meg az egy évvel korábban méretet – derül ki a Data House friss adataiból. A csaknem hetvenezres eladásban nagy szerepe volt a szeptemberben értékesített 8229 új autónak, ez ugyanis 31 százalékkal haladja meg a 2015 szeptemberében eladott mennyiséget. A múlt hónapban és az azt megelőzőkben is a Suzuki vezette az eladási listát. A kilencedik hónapban a Ford állt a második helyen, a harmadikon pedig az Opel. Az első háromnegyed évi összesítés alapján viszont az Opel kerül a dobogó második fokára, a harmadikon a Ford végzett.

Az autókereskedőknek már csupán hétezer járművet kell eladniuk ahhoz, hogy megismételjék a tavalyi egész éves teljesítményt. A jó ideje tartó pozitív tendenciát látva, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) a napokban módosította is az év elején felállított prognózisát, és immár nem 80, hanem 92 ezer új autó eladásával számol. Az MGE továbbra is bízik abban, hogy folytatódik a magánvásárlók gyorsuló visszatérése a piacra, és a vállalati gépjárművek cseréje is felpörög. Noha a magánszemélyek inkább a használtautó-kínálatból válogatnak, valószínűsíthető az is, hogy a céges vásárlások egy része (különösen az egy-három járműves beszerzések) magánvásárlásnak tekinthetők, és csupán az áfa visszaigénylése miatt kerül az adott autó céges vásárlási körbe és nyílt végű, maradványértékes finanszírozásba. Az MGE szerint némi élénkülést hoz a piacra az elektromos autókra adott kormányzati támogatás, amelynek közvetlen hatása inkább a következő évtől fog jelentkezni.

A drasztikusan növekvő és az újautó-behozatal volumenét jelentősen meghaladó importált használt személyautók átlagéletkora immár meghaladja a 11 évet, hozzájárulva az autópark elöregedéséhez, a károsanyag-kibocsátás növekedéséhez, a közlekedésbiztonság romlásához. Emellett a használtautó-import a joghézagok kihasználásával az áfa elsinkófálásban is élen jár. E téren olyan állami intézkedést vár az MGE, amely nem ösztönözné az öreg használt autók behozatalát. Ennek megfelelően az MGE javasolta a kor és teljesítmény alapján számított gépjárműadó rendszerének felülvizsgálatát. Jelenleg hároméves korig az adó összege 345 forint kW-onként. Az évek múlásával ez az összeg fokozatosan csökken, és például a 12-15 éves autóknál már csak 185 forintot kell fizetni kW-ként, a 16 évnél idősebb autók után pedig csak 140 forintot. Ezt szeretné megfordítani az MGE – mondta lapunknak Erdélyi Péter, az MGE elnöke.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.