Az Embraer 205 millió dolláros büntetéssel próbálja maga mögött hagyni az utóbbi évek egyik legnagyobb repülőgépipari korrupciós botrányát. Az utasszállítókat és katonai repülőket egyaránt gyártó brazil óriáscég rossz döntést hozott, amikor a korrupciós szálakat az Egyesült Államokból mozgatta. A washingtoni igazságügyi minisztérium különösen kényes az ilyenre, ahogy a tőzsdefelügyelet (SEC) is, hiszen az Embraer részvényeit a New York-i börzén is jegyzik. A tárca 107 millió dollárt kap az Embraertől, a SEC 98 milliót, de ebből húszat rögtön átutal a brazil társhatóságnak.
Washington a határokon átívelő korrupció elleni közös fellépés sikereként értékeli a megállapodást, amelynek megszületése nem jöhetett volna létre a botrányban érintett Szaúd-Arábia és Mozambik bűnüldöző hatóságainak közreműködése nélkül. Brazíliában tizenegy, Szaúd-Arábiában két ember ellen emeltek vádat a kenőpénzt adó és az azt elfogadó üzletemberek és politikai döntéshozók közül.
Bebizonyosodott, hogy az Embraer több mint 83 millió dollár profithoz jutott az amerikai képviseletén keresztül „megzsírozott” üzletek révén. A cég 3,52 millió dollárt utalt az egykori dominikai védelmi miniszternek és társainak katonai gépek szállítási jogának elnyeréséért, őket augusztusban letartóztatták. Még 2009-ben szerződtek nyolc Embraer Super Tucano turbópropelleres felderítőgép leszállítására, 94 millió dollár fejében. A kenőpénzes gépek paradox módon épp a bűnüldözést, a dél-amerikai drogszállítmányok lefülelését szolgálják azóta is.
A szaúdiaknál 1,65 millió, a mozambikiaknál 800 ezer dollár ígéretével tudtak katonai megrendelésekhez jutni. A brazilok több másik meg nem nevezett államban is korrumpálták a döntéshozókat. A csúszópénzeket aztán különböző fals címeken számolták el – derítette ki a SEC vizsgálata. Így tettek az Indiával kötött, különleges katonai repülők szállításáról szóló szerződésnél a „közbenjáró” ügynök 5,72 millió dolláros „munkadíjával” is. Az Embraer 2005-től egy angliai fedőcég közvetítésével fizette az indiai lobbistát, aki a tenderkiírásoknál kijárta, hogy a feltételeket a brazilokra szabják. Munkája 2009-re érett be, akkor az indiai légierő három különlegesen felszerelt Embraert rendelt 208 millió dollárért. A korrupciós jutalék 2,75 százalék volt.
A brit fedőcég és az Embraer közötti szál annyira titkos volt, hogy az erről szóló szerződést rejtő páncélszekrényt csak a két vállalat topvezetői közösen nyithatták ki – derül ki a Bloomberg által idézett bírósági iratokból. A mozambiki kormánytisztviselők fejpénze 100–160 ezer dollár volt, ennyiért sikerült garantálni még 2008-ban két katonai repülő megrendelését 64 millió dolláros értékben.
Az Embraer kínos korrupciós ügyébe belebukott a cég korábbi vezetése, s most a romok eltakarítása az idén kinevezett Paulo Cesar de Souza e Silva vezérigazgatóra vár. A cég második negyedéves bevételéből már félretett erre 200 millió dollárt.
Helikopterrel hozzák a profitot a Lockheednél
Ezúttal nem korrupciós botrányával, hanem több mint duplájára, 2,4 milliárd dollárra nőtt nyereségével hívta fel magára a figyelmet a Lockheed Martin. A Pentagon legnagyobb katonai beszállítója a harmadik negyedévben 11,55 milliárd dollárért adott el hadiipari eszközöket, ez 15 százalékkal magasabb az egy évvel korábbinál. Jó húzás volt a Sikorsky helikoptergyártó 9 milliárd dollárért történt megvásárlása a United Technologiestől, önmagában ez 1,2 milliárd dollárral dobta meg a forgalmat. A folyamatos működésből származó negyedéves profit 3,27 dollár volt részvényenként, miközben a Reuters elemzői konszenzusa 2,87 dollárról szólt. A cégnek jól megy: az üzleti évre szóló forgalmi várakozásukat 45-ről 46,5 milliárdra emelték, az egy részvényre eső eredmény pedig kitörhet a 11,10–11,45 dolláros sávból, és elérheti a 12,10 dollárt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.