Az elmúlt időszakban meredeken emelkedett az érdeklődés a használt autók iránt, minden évben 10-12 százalékkal nőtt az autó átírások száma, aminek eredményeként a 2012-ben még csak 404 ezer autót írtak át, idén pedig ez a szám már meghaladhatja a 608 ezret – mondta egy keddi sajtótájékoztatón Frank György. A Das WeltAuto márkaigazgatója szerint ez azt jelzi, hogy az embereknek van pénzük és szeretnének autót váltani.
A harminc tagú Das WeltAuto hálózata azonos teljesítményt nyújtott az elmúlt években, vagyis évente mintegy hatezer használt autót értékesítettek. A Das WeltAuto értékesítése azért marad el a piaci trendtől, mert kevés a megkímélt, jó állapotú használt jármű, a WeltAuto viszont továbbra sem akar behozni külföldről használt autót – emelte ki a márkaigazgató. A WeltAuto beszerzési forrásaik a lízingcégek, a saját flották, a kölcsönzők autói.
A használtautó-eladás növekedésének egyik motorja az import, ami szinte megállíthatatlanul növekszik: 2012-ben hatvanezer autót hoztak be, idén pedig 143 ezer személyautó behozatalával számolnak. A használt autók terén továbbra is nagyon sok a visszaélés, az idősebb autóknál gyakori a kilométeróra visszatekerése, a fiatalabbaknál pedig az áfacsalás. A magánúton importált autók általában az országba érkezésüktől kezdve totális adóelkerülők. Ráadásul az Európai Unió nem nehezíti meg az áfacsalást, mivel nincs egy központi adóhivatal, ahol az összes számla összefuthatna. A legálisan működő kereskedéseknek nem éri meg az áfacsalás miatt olcsón külföldről hozni be a használt autót, ezért aztán a WeltAuto nem is hoz be külföldről használt autót.
Egy romló tendencia is megfigyelhető: a tavaly behozott használt autóknak egy százaléka volt húsz évnél öregebb, idén már két százalék. A 16 és 20 év közötti autók tavaly 23, idén pedig 24 százalékot tettek ki. Az autók kétharmada tíz évesnél idősebb.
Ráadásul az így vásárolt használt autó tulajdonosa a későbbiekben általában illegális műhelyekhez fordul a javíttatások során, mert a hivatalos szerviz nem éri meg számára. Ez pedig szintén nem gyarapítja az államkasszát.
Az viszont kedvező, hogy egy ideje a központi adattárból lekérdezhető az autók kilométerórájának állása, ennek következtében megjelentek a használtautó-piacon a sokat futott magyar autók – emelte ki a márkaigazgató.
Jelentősen javulhatna az előbbi helyzet, ha a törvényhozás például a regisztrációs adó változtatásával preferálná a kisebb környezetterhelő járművek fenntartását. Frank szerint az áfacsalás megelőzése érdekében pedig áfa igazoláshoz kellene kötni a magyarországi rendszám megszerzését. Annak az országnak az adóhatósága, ahonnan az autó származik, kiadhatna egy adóigazolást arról, hogy az autó áfája rendben van. Ez a nepperek tevékenységét is megnehezítené – emelte ki a márkaigazgató.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.