BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bővülnek a diszkontok, zsugorodik a Tesco

A diszkontok terjeszkedtek a legintenzívebben az idén is a magyar élelmiszer-kereskedelem piacán. Aktív volt a SPAR is, a Tesco viszont inkább összébb húzódik.

Decemberben még négy új üzletet nyit az Aldi, egyet éppen Budaörsön, nagy ellenfele, a Tesco közelében.

A német diszkontlánc az idén összesen 12 áruházzal bővül, nyolcat már megnyitott, Szegeden, Balatonfüreden, Szántódon, Kecskeméten, Nagykanizsán, Balatonalmádiban és Budapesten – tudtuk meg a cégtől. Így az Aldi az idén a legaktívabban terjeszkedő kiskereskedelmi lánc a magyar piacon, jócskán lehagyta a másik két német diszkonthálózatot is. A tavalyi évet 200 bolttal záró Penny Market az idén októberben nyitotta 207. üzletét az országban, és egyben a harmadikat Óbudán, emellett a múlt hónapban tette le harmadik magyarországi logisztikai központjának alapkövét Veszprémben. Ennek a felépítése 7,7 milliárd forintba kerül. A Lidl viszont csupán egy új üzletet nyitott az idén Budapest VIII. kerületében, emellett felújított 17 áruházat a 165-ből.

Így az idén a korábbi évekhez hasonlóan vélhetően tovább nőtt a diszkontok piaci részesedése az élelmiszer-kereskedelemben, mivel árszintjük és termékeik minősége egyre több fogyasztót vonz. Ha a kiskereskedelmi hálózatok bővítését nem fékezné a kormány, valószínűleg még gyorsabban terjeszkednének. A 2012-től érvényben lévő plázastop alapján 2014 végéig a 300 négyzetméternél, 2015-től a 400 négyzetméternél nagyobb áruházak építése tilos, de egyrészt felmentést is lehet szerezni alóla, másrészt semmi sem tiltja, hogy már működő üzlethelyet vegyen át egy lánc, vagy éppen más helyére költözzön be egy bevásárlóközpontba.


A diszkontok elsősorban a magyar tulajdonú üzletláncok gyengélkedő tagjaiból tudtak  szemezgetni – írta összeállításában a blokkk.com. A legtöbb esetben az ALDI volt a beköltöző, de a Penny Market és a SPAR is kivette a részét a helycserés terjeszkedésből. A szakportál szerint 2013 és 2015 között nagyjából ötszáz bolttal csökkent a CBA-, a COOP- és a Reál-üzletek száma. A legnagyobb veszteség a CBA-t érte, amelynek az idén bedőlt az északi regionális központja is, a Palóc Nagykereskedelmi Kft. (A CBA és a COOP lapzártánkig nem válaszolt a franchise-tagok és az üzletek számára vonatkozó kérdéseinkre.)


Aktív volt a SPAR is, amely az idén 4 új üzletet nyitott és 26-ot modernizált. Az új áruházak nyitása mellett a meglévő üzletek felújítása kiemelt cél volt – mondta lapunknak Maczelka Márk, a cég kommunikációs vezetője. Emellett a franchise-hálózat bővítésére és az online értékesítés jövő év végi elindítására koncentrálnak. Az idén összesen 23 milliárd forintot ruháztak be, a leghúzósabb tétel a  pesterzsébeti Interspar csaknem kétmilliárdos modernizálása volt. „A hipermarket-formátumot a SPAR vezette be Magyarországon 21 évvel ezelőtt, amikor Győrben megnyílt az első Interspar. Az elmúlt években fontos eredményt értünk el azzal, hogy a hipermarketszegmens európai visszaesésével szemben itt növekedni tudtunk” – hangsúlyozta Maczelka Márk.

Az Auchannál a 2016-os bővítési stratégia középpontjában az online kereskedelem állt, hiszen november 10-én elindult a cég webáruháza – válaszolta lapunknak a francia hipermarketlánc. A Tesco viszont inkább csak zsugorodik: tavaly több üzletet is bezártak, idén pedig egy budapesti egységükre tettek lakatot. Ráadásul a cég megállapodott a Media Markttal, hogy az elektronikai lánc két új áruházat nyit a Tesco győri és veszprémi hipermarketjeiben, ami szintén nem a bővülés jele.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.