BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kelendő az ingyenjogsi

Már több mint hétszázan tették le a tehergépjármű-vezetői vizsgát, és közel ötezren vesznek részt az állami támogatással folytatott képzésben. Az ötmilliárdos támogatási keretet még nem merítették ki.

Eddig 729-en szereztek jogosítványt az állami és uniós forrásokból finanszírozott haszonjárművezető-képzésen – tudta meg a Világgazdaság Pákozdi Szabolcstól, az OFA Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatójától. E cég valósítja meg a kormányhivatalokkal közösen azt az országos programot, amelynek célja a logisztikai ágazatot sújtó hatezer fős, krónikus sofőrhiány felszámolása. Amíg e cél nem teljesül, a program garantáltan folytatódik – hangsúlyozta az igazgató. Jelenleg 4600, döntően tehergépjármű-vezető képzése kezdődött meg, és további kétezer fő megfelelt az előzetes szűrési feltételeknek. Ők a pályaalkalmassági (PÁV) vizsgálatra várnak, ezt követően kezdhetik meg a tanfolyamot. A regisztrált érdeklődők száma 36 800, közülük közel 11 ezer fő vett részt csoportos tájékoztatón, az előzetes szűrésen 8500-an mentek át. A képzések nagyobb hányada még folyik, a tanfolyamot befejezők közül sokan vizsgáznak a közeljövőben.

Alapfeltétel, hogy a jelentkező munkaadói szándéknyilatkozattal rendelkezzen, és vállalja, hogy a küldő cégnél hasznosítja majd friss jogosítványát. Hogy mennyi időre, azt a cég és leendő dolgozója közötti megállapodást rögzítő tanulmányi szerződés tartalmazza. A kormány másfél éve döntött arról, hogy az égető hazai sofőrhiány problémáján a képzés támogatásával próbál segíteni. Összesen ötmilliárd forintos európai uniós és hazai forrásból mintegy hatezer gépjárművezető részére fedezi a C és E kategóriás jogosítvány megszerzésének költségeit. A feltételeknek megfelelő jelentkezők számára az orvosi és pályaalkalmassági vizsgálat, a tanfolyam, egyszeri vizsgalehetőség, valamint a jogosítvány és a Gépjárművezetői Képesítési Igazolvány (GKI kártya) kiállítása ingyenes. Nem kevés pénzről van szó, hiszen a tehegépjárműre, buszra való jogosítvány megszerzése normál esetben könnyen elérheti a félmillió forintot is.

A hatezer fő képzésére, illetve az előzetes szűrésre tervezett forrást tehát még nem használták fel teljes egészében – emelte ki Pákozdi Szabolcs. A „befogadó oldal”, azaz a programhoz csatlakozó munkáltatók száma is folyamatosan nő, közülük már 550-nel kötöttek együttműködési megállapodást. Ők írták alá azt a 4600 szándéknyilatkozatot, amelyek feldolgozása után megkezdődhetett a kiválasztási folyamat, majd a képzés. A számok is egyértelműen jelzik, mennyire fontos a hazai sofőrhiány enyhítése, és mennyire hatásos volt az erre életre hívott támogatott program – húzta alá Pákozdi. Mindeközben az iskolarendszerű képzés lehetőségeit is megteremtették, így a két megoldás várhatóan biztosítani fogja az ágazat munkaerő-utánpótlását.

Elég a nyolc általános is

A programban való részvételnek csak alsó korhatára van: a betöltött 18. év, autóbusz-vezetői képzés esetén pedig a 21. életév. Az ingyenes képzésben bármely, az említettnél idősebb, legalább nyolc általánossal rendelkező, magyar állampolgár részt vehet, akinek minimum 2 éves „B” kategóriás jogosítványa van, és az egészségügyi, pszichológiai és pályaalkalmassági vizsgálaton megfelel.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.