BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Béremelés: trükközéssel vádolják a debreceni közlekedési céget

A kormányrendelet szabotálásával, a dolgozók megfélemlítésével, a kollektív szerződések felrúgásával vádolja a Városi Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége (VKSZSZ) a DKV Debreceni Közlekedési Zrt.-t, ahol a szakszervezet szerint "a műszakpótlékok 'béresítésével' csupán papíron emelik a béreket, miközben a munkavállalók fizetése egyetlen fillérrel sem emelkedik. A közlekedési cég jelezte, határozottan cáfolja, és visszautasítja a szakszervezeti vádakat.

A VKSZSZ csütörtökön az MTI-hez eljuttatott közleménye szerint "a debreceni közlekedési cég megpróbálja kikerülni a béremelési kormányrendeletet, és ezzel megspórolni a magasabb bérekkel járó pluszkiadást".
   
Az önkormányzati tulajdonú társaságnál úgy döntött a munkáltató, hogy a munka törvénykönyve lehetőségeit kihasználva, ezúttal a pótlékok beépítésével növeli a munkavállalók órabérét, és ezzel akár két évre előre letudja a kormányrendeletbe foglalt kötelezettségét - hangzott el a Városi Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége szerdai ülésén. A szakszervezetek attól tartanak, hogy a debreceni "kuriózumból" általános gyakorlat lesz, és a többi nagyvárosi közlekedési céget üzemeltető önkormányzat is ilyen megoldást próbál majd "letolni" a munkavállalók torkán.
   
Azt közölték, Debrecenben különösen felháborító módon kezdett hozzá a cégvezetés a bértárgyalásokhoz: a szakszervezetek elé tette a pótlékok beépítéséről szóló javaslatát, és amikor az érdekvédők többsége ezt nem írta alá, felállt a tárgyalóasztaltól, és azóta egyenként veszi rá a munkavállalókat az új munkaszerződésre.
   
A VKSZSZ ülés résztvevői úgy döntöttek, nemcsak közösen tiltakoznak és megpróbálnak a végsőkig ellenállni a munkáltatói "trükközésnek", de a kormány álláspontját is kikérik: belefér-e egy ilyen, mindössze adminisztratív eljárás a decemberi döntésükbe, miszerint minden munkáltatónak végre kell hajtania a béremelést - olvasható a szakszervezet közleményében. 
   
A DKV Zrt. az MTI-hez csütörtök délután eljuttatott közleményében "határozottan cáfolja a Városi Közlekedési Szakszervezetek Szövetségének azon állítását, hogy kijátszaná a kormányrendeletet és nem valós, érdemi béremeléssel kívánja rendezni a különböző munkakörökben dolgozó munkavállalók munkabérét".
   
A társaság ugyanakkor elismeri, hogy a menedzsment és a szakszervezetek tárgyalása a 2017. évi bérfejlesztés mértékéről és irányelveiről holtpontra jutott.  
  
"A DKV Zrt. vezetői ugyanis ahhoz, hogy érdemi bértárgyalásokat tudjanak folytatni a szakszervezetekkel, a jelenlegi bérstruktúra elemeit tisztázni és egységesíteni akarják. Csak ezt követően tudja a menedzsment, a társaság gazdálkodásának veszélyeztetése nélkül megtenni a 2017. évi béremelési ajánlatát" - tartalmazza a közlemény.
   
Ismertetésük szerint a fizikai munkavállalók 90 százalékánál a bér az alapbérből, és a minden ledolgozott órára elszámolt állandó műszakpótlék összegéből tevődik ki. A szakszervezetek többször megfogalmazták azt a kérésüket, hogy az állandó műszakpótlék kerüljön be az alapbérbe. A társaság menedzsmentje, az idei bértárgyalások elején ezt a lehetőséget felajánlva kívánta egységesíteni a bérstruktúrát - írták.
   
A DKV Zrt. legnagyobb szakszervezete támogatta a javaslatot, a másik két kisebb szakszervezet, amelyek a VKSZSZ tagjai, nem zárkóztak el teljes mértékben az alapbéresítés gondolatától, viszont össze akarták ezt kötni a 2017. évi bérmegállapodással. Mivel a társaságnál működő szakszervezetek nem egységesek, a munkáltató a 2017. évi bérfejlesztés előmozdítása érdekében, a munka törvénykönyve szerint eljárva, minden érintett munkavállalónak felajánlotta a szerződésének módosítását, amely tartalmazza az állandó műszakpótlék alapbéresítését. Ezen felül, a munkáltató megajánlott egy 6,5 százalékos, társasági szintű béremelést is - szögezi le a DKV közleménye.
   
A dokumentumban a DKV Zrt. menedzsmentje visszautasítja a VKSZSZ-nek a "történések pontos ismerete nélkül megfogalmazott vádaskodásait", különös tekintettel arra, hogy a dolgozókat a társaság kényszerítené a szerződés módosításának aláírására. Az érintett munkavállalók 80 százalékával tudott a munkáltató konzultálni, közülük kevesebb mint öt százalék nem írta alá a szerződése módosítását. Akik azt nem tették meg, azok nagyrészt szakszervezeti vezetők - zárul a DKV közleménye.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.