BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Emeletes vonat és tramtrain jelenhet meg a hazai síneken

Emeletes vonat és tramtrain jelenhet meg a hazai síneken, és még a HÉV is hozhat meglepetést. Folytatódik a vasúti kommunikációs rendszer kiépítése.

A hazai síneken korábban egyáltalán nem vagy csak nagyon régen látott járművek beszerzése indulhat meg ebben az évben. Ezek egyike az emeletes vonat. Igaz, a MÁV csak azt jelezte a kiírásában, hogy negyven nagy kapacitású, azaz legalább hatszáz üléses motorvonatot venne, ám ez az utasszám csak emeletes vonattal teljesíthető, különben olyan hosszú szerelvény kellene, ami (kis túlzással) kilóg a nyílt pályára.

A MÁV személyszállító társasága üzemeltetné a Hódmezővásárhely és Szeged közötti közlekedésre szánt másik, nekünk újszerű vonatot, a tramtraint is, amely vasúti és városi pályán egyaránt közlekedhet. Pályájának és egyéb infrastruktúrájának kiépítésére már kiírták a tendert.

A sínen majd nyolc jármű futhat, ezek beszerzésére 10 milliárdos keret áll rendelkezésre. Ezen felül még 4 dízel-villamos (hibrid) üzemű jármű szállítására nyílik mód. Egy járműnek legalább 138, és legfeljebb 198 férőhelyesnek kell lennie, ebbe a járművenként 2-4 mozgássérült ülés nem számít bele. A 8 és az opcionális 4 járműre azonos műszaki és szerződéses feltételek vonatkoznak. Az ajánlatokat beadási határideje február 8. 9 óra, ezt követően az ajánlatokat már bontja is a MÁV. A tram-train a két, említett városon belül villamos pályán, azon kötött vasúti sínen közlekedne. Üzemeltetője a MÁV-Start lesz.

Újdonság várható attól is, hogy idéntől a MÁV felel a tavaly hozzá került HÉV-hálózat fejlesztéséért. Nem kizárt, hogy az e célra létrehozott BHÉV társaság egyes vonalain nagyvasút, másokon metró közlekedik attól függően, hogy a fejlesztések milyen más projektekhez igazodnak. A Budapest–Belgrád-vasútberuházás például érintheti a ráckevei HÉV-et, a főváros pedig korábban azt vizsgálta, hogy összeköthető-e metróval Budapest és a gödöllői HÉV. Döntés még nincs.

A vasúti pályák építéséért, fejlesztéséért (is) felelős Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) jelenleg 10 vasúti projekten dolgozik, és kilencet éppen előkészít. Folyamatban van például a Budapest–Esztergom vonal villamosítása, több más vonal felújítása, illetve ETCS vagy ETCS 2 vonatbefolyásoló informatikai irányítórendszerrel való felszerelése. A tervek között szerepel többek közt a budapesti 14-es villamos és az angyalföldi vasútállomás közvetlen kapcsolatának megteremtése és a ferihegyi vasút (Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér) kötött pályás kapcsolatának előkészítése. 2017-ben indul a GSM-R fejlesztések II. üteme, amelynek során 956 kilométeren épül ki egy olyan, már az európai szabványoknak is megfelelő vasúti kommunikációs rendszer, amellyel Magyarország csatlakozhat az Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszerhez (ERTMS). A további tervek Érdet, Székesfehérvárt, a Rákos–Hatvan-, valamint a Kelenföld–Pusztaszabolcs–Százhalombatta, végül a Szajol–Debrecen vonalat érintik. Debrecenben intermodális központ létesül.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.