A Volkswagen (VW) a kiszivárgott hírek szerint 4,3 milliárd dolláros bírságot fizet az Egyesült Államokban, hogy megszabaduljon a 2015 szeptemberében kipattant dízelbotrány jogi következményeitől. A német autógyártó egyben vállalja, hogy a személyi felelősség megállapítása érdekében együttműködik az amerikai hatóságokkal, meggyorsítandó az ügy lezárását.
Talán a pénzbüntetésnél is fontosabb, hogy a VW elismeri: bűnös abban, hogy dízelautóinak károsanyag-kibocsátását egy csaló szoftver közbeiktatásával hozta a megfelelő szintre, az emisszió normális esetben akár negyvenszerese is lehet az európainál jóval szigorúbb amerikai határértékeknek.
A hatóságok és a vásárlók szándékos megtévesztésének beismerésével a VW jelentősen gyengítette pozíciót az ellene indított kártérítési perekben. Legutóbb a cég Amerikában forgalmazott letéti jegyeinek (ADR) tulajdonosai gondolták úgy, hogy perre mennek, és befektetésük értékcsökkenését leverik rajta, ezt lényegesen megkönnyíti a bűnösség elismerése. Az utóbbi hónapok két hasonló ügyének alanyai ezt nem vállalták: a japán Takata dollármilliárdos büntetést fizet a washingtoni igazságügyi tárcával körvonalazódó egyezség eredményeként.
A selejtes légzsákok millióit gyártó cég azonban állítja: nem sértette meg a törvényeket. A Deutsche Bank is inkább kifizeti a 14 milliárd dollárról 7,2 milliárdra lealkudott büntetését a „mérgezett papírok” 2007–2008-as forgalmazásáért, semmint elismerné bűnösségét a válság kirobbanásában.
A The New York Times forrásai szerint a Volkswagen elismerte, hogy csalt a dízelekkel, megsértette a levegőtisztaságról szóló törvényt és a vámszabályozást, és akadályozta a hatóságok munkáját az igazság kiderítésében. A dízelbotrány által érintett 585 ezer Amerikában futó VW, Audi és Porsche zömét Németországból és Mexikóból vitték be, a vámszabályok megsértése ezzel függ össze.
A 4,3 milliárd dollár fedezi a vámkihágás következményeit, a bűnügyi költségeket és a környezetvédelmi bírságot is. Ezzel együtt a botrány amerikai kezelésének költségei elérik majd a 20 milliárd dollárt, ennek a felét viszi el a fogyasztók kártalanítása, a hibás járművek visszavásárlása, illetve kijavítása.
A Volkswagen közleményben figyelmeztetett, hogy nem lesz elegendő a botrány elsimítására tartalékolt összeg. Az egyezséget a konszern igazgatóságának és felügyelőbizottságának is jóvá kell még hagynia, ez a napokban megtörténhet. A sürgősség annyiban érthető, hogy a leköszönő Obama-kabinet el akarja varrni ezeket a szálakat is.
Tudták, tűrték, tagadták
A VW-val szemben 2014 elején a Nyugat-virginiai Egyetem meghökkentő emissziós mérései kapcsán merült fel a gyanú, hogy csal a dízeleivel. A cég vezetői folyamatosan tagadták az illetéktelen beavatkozást, és mindent elkövettek a hatóságok félrevezetéséért. Másfél év múlva, lelepleződésük után is a felelősség elkenése volt a fő szempont. Eddig egyetlen komoly gyanúsítottat, Oliver Schmidtet vették őrizetbe a napokban, amikor a VW emissziós témában felelős amerikai vezetője Floridában épp felült volna a hazafelé tartó gépre. Egy másik munkatársát a hatóságok félrevezetéséért kapcsolták le Kaliforniában még tavaly szeptemberben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.