Negyedik éve folyamatosan egyre több új haszonjárművet értékesítenek az Európai Unióban: 2016-ban 11,6 százalékos bővülést mértek a gyártói szakmai szervezet, az ACEA statisztikusai.
Az év során 2,324 millió furgont, teherautót és autóbuszt értékesítettek. Mind az öt nagy piacon pozitív volt a mérleg, külön említést érdemel Olaszország, ahol 2015-höz képest másfélszeresére nőtt a forgalom, igaz, ebben a kormány által felkínált flottacserére biztató kedvezmények is nagy szerepet játszottak. Olyannyira, hogy decemberben már 97 százalékos volt a kereskedők pluszforgalma. Az éves eladásokban Spanyolország (11,3 százalék), Franciaország (8,3) és Németország (7) is jól teljesített, míg a Brexit miatt a briteknél szerény, 1,2 százalékos volt a darabszám alapján számított növekmény. A kiugró olasz és spanyol keresletbővülés nem véletlen, e két országban a korábbról elhalasztott vásárlások javították fel tavaly a statisztikát, ahogy a nagy piacok közül a személyautóknál is ők vitték a prímet 16 és 11 százalékos éves plusszal. A magyar kereskedőknek kitűnő évük volt, hiszen a 2015-ösnél 14,7 százalékkal több, 27,2 ezer járművet értékesítettek. Ez még akkor is jó eredmény, ha az általános fellendülés közepette csak a 15. helyre volt elegendő az uniós porondon. Egyedül a letteknél és a görögöknél mérséklődött az eladott haszonjárművek száma.
Ami az egyes kategóriákat illeti, a piacot most is a 3,5 tonnásnál kisebb, „Transit” méretű kisteherautók és minibuszok uralták, a közel kétmillió eladott példány 11,9 százalékos éves növekedést jelent. A magyar haszonjárműpiac üdvöskéi is stabilan a 3,5 tonnánál kisebb önsúlyú teherszállítók voltak, 21,3 ezres darabszámukkal az összforgalom 78 százalékát adták. Ezzel belesimulunk a 82 százalékos nemzetközi trendbe. A teherautóknál minden napra ezer eladott jármű jutott tavaly, a gyarapodás itt is 11 százalékos volt. Az utak királyai, a kamionok 293 ezres darabszámmal szerepelnek az ACEA éves összesítőjében, a 12,3 százalékos növekedési dinamikájukkal a legjobbak voltak a haszonjárműpiacon.
Nagy csalódás jelentenek viszont az autóbuszok, ezekből 40,4 ezer fogyott egész Európában, mindössze 2,3 százalékkal több, mint 2015-ben. Itt a vert seregben van Magyarország, amely Románia (–52,3 százalék) és Lettország (–26 százalék) után a harmadik legnagyobb visszaesést produkálta 25,3 százalékkal. Hazánkban tavaly csupán 408 buszra szereltek rendszámot, közel másfél százzal kevesebbre az előző évinél. (Ennél tizenkétszer több kamion fogyott.) Ebben nagy szerepet játszott a 3-as metróvonal felújításának idejére időzített 150 darabos buszbeszerzés körül zajló szappanopera, amelynek egyelőre nem is látni a végét, ahogy a felújításnak sem a kezdetét. Úgy tűnik, hogy a helyközi közlekedést lebonyolító Volánoknál is inkább a magyar buszgyártás felfuttatásáról szóló ígéretekhez igazítják a beszerzéseket, a flotta gyökeres megfiatalítása mindenesetre 2016-ban láthatóan nem kezdődött meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.