A madárinfluenza miatt kacsa- és libatermékeket csak korlátozottan tudunk beszerezni – számolt be a Világgazdaságnak a Spar kommunikációs vezetője. Maczelka Márk elmondta: a heti háromszori szállítás helyett már csak egyet tudnak teljesíteni a partnerek, így az igényeik mindössze 10-20 százalékát képesek kielégíteni. Szállító partnereik annyit közöltek előzetesen, hogy a fennmaradt kacsa- és libaállomány néhány héten belül elfogy, s újabb telepítésekben addig nem gondolkodhatnak, amíg a fertőzés tart vagy újabb üti fel a fejét. Ezek a nehézségek a Tesco életét is megnehezítik. A hipermarket sajtóosztálya közölte, hogy a víziszárnyasoknál tavaly december közepe óta tapasztalható készletcsökkenés, de hetente legalább egyszer azért minden érintett termékből jut az üzletek polcaira. Az Auchan is ellátási nehézségekkel küzd, a beszállítói visszajelzések alapján a termékcsoportban áremelés is előfordulhat, de ennek mértékét még nem látja az üzletlánc.
Pedig egyenlő versenyesélyt teremtett a húsiparban, hogy a sertéshús tavalyi áfacsökkentéséhez hasonlóan idén január 1-jétől a baromfihús forgalmi adója is 27-ről 5 százalékra csökkent. Sokan azt tapasztalták tavaly a sertéshúsnál, hogy bár az áruházláncok átadták a fogyasztóknak az adócsökkentésből fakadó, mintegy 17 százalékos árelőnyt, néhány hónapon belül korrigáltak az árak. Emögött a 15 százalékos termelői árnövekedés állt, amelyet az ázsiai, elsősorban a kínai piac erősödése okozott. Végül 8-9 százalékos árelőny maradt a fogyasztóknál, a baromfihúsnál pedig hasonló folyamatra van kilátás a madárinfluenza termelőiár-felhajtó hatása miatt.
Az áruházláncok azonban kitartanak amellett, hogy teljes mértékben átadják az adócsökkentést a vásárlóknak. A más alapvető élelmiszerekre is kiterjesztett áfavágás a Sparnál 5 tejterméket, 149 baromfi- és tojásterméket érint. Leginkább a csirkehúsnál realizáltak forgalomnövekedést, de a pulyka iránti kereslet is megnőtt. Terméktől függően 30-80 százalékkal ugrottak meg az eladási adatok. A Tesco tapasztalatai hasonlók: az elmúlt hetekben az akciós csirketermékekre, így a csirkemellfilére és a csirkecombra összpontosul a fokozott érdeklődés, átlagosan 30 százalékos fellendülés tapasztalható a baromfihús-eladásban.
Ezzel párhuzamosan csekély mértékben a sertéshús forgalmának visszaesését tapasztalták. A Lidl szerint a friss kacsa- és libatermékekkel kapcsolatos, madárinfluenza okozta változások most még nem határozhatók meg pontosan, a sertéshúsok polci ára viszont jelenleg is átlagosan 19 százalékkal alacsonyabb, mint 2015 év végén, azaz az áfacsökkentés előtt. Az Auchan közel kétszer akkora keresletnövekedést érzékel január 1-je óta a baromfitermékeknél, mint egy évvel korábban a sertéshúsoknál.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.