BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kilencvenszázalékos készlethiányt is okozhat a madárinfluenza

Heteken belül elfogy a fennmaradt kacsa- és libaállomány, a madárinfluenza részben a baromfihús iránti fokozott érdeklődést is kioltja, amit az áfacsökkentés generál. Szeptemberig is eltarthat, mire a beszállítók újra a keresletnek megfelelő mennyiségű víziszárnyassal tudják ellátni az áruházakat.

A madárinfluenza miatt kacsa- és libatermékeket csak korlátozottan tudunk beszerezni – számolt be a Világgazdaságnak a Spar kommunikációs vezetője. Maczelka Márk elmondta: a heti háromszori szállítás helyett már csak egyet tudnak teljesíteni a partnerek, így az igényeik mindössze 10-20 százalékát képesek kielégíteni. Szállító partnereik annyit közöltek előzetesen, hogy a fennmaradt kacsa- és libaállomány néhány héten belül elfogy, s újabb telepítésekben addig nem gondolkodhatnak, amíg a fertőzés tart vagy újabb üti fel a fejét. Ezek a nehézségek a Tesco életét is megnehezítik. A hipermarket sajtóosztálya közölte, hogy a víziszárnyasoknál tavaly december közepe óta tapasztalható készletcsökkenés, de hetente legalább egyszer azért minden érintett termékből jut az üzletek polcaira. Az Auchan is ellátási nehézségekkel küzd, a beszállítói visszajelzések alapján a termékcsoportban áremelés is előfordulhat, de ennek mértékét még nem látja az üzletlánc.

Víziszárnyasokból legfeljebb a madárinfluenza előtti mennyiség 30-40 százaléka érkezik be hetente – fogalmazott lapunknak a Vezér-Hús Baromfi Kft. ügyvezetője. Nagy István kifejtette: az egyik héten csak hízott kacsához, a másik héten pedig csak hízott libához jutnak, holott alapesetben mindkettőt átvennék minden hétfőn, szerdán és pénteken. Példaként felhozta: az egyik legfontosabb partnerük egy olyan Bács-Kiskun megyei vágóhíd, amely a madárinfluenza kitörése óta országszerte 500 vevőt nem képes kiszolgálni, Budapestre is már csak öt helyre szállít. Úgy látja, a karácsonykor tapasztalt készlethiány húsvétig is kitarthat, az ünnepi asztalról sok helyütt hiányozhat a népszerű kacsmáj vagy libacomb a madárinfluenza miatt. A Vezér-Hús ügyvezetője szerint augusztusig, szeptemberig is eltarthat, mire a kacsa- és libatermékek kínálata újra utoléri a keresletet.

Pedig egyenlő versenyesélyt teremtett a húsiparban, hogy a sertéshús tavalyi áfacsökkentéséhez hasonlóan idén január 1-jétől a baromfihús forgalmi adója is 27-ről 5 százalékra csökkent. Sokan azt tapasztalták tavaly a sertéshúsnál, hogy bár az áruházláncok átadták a fogyasztóknak az adócsökkentésből fakadó, mintegy 17 százalékos árelőnyt, néhány hónapon belül korrigáltak az árak. Emögött a 15 százalékos termelői árnövekedés állt, amelyet az ázsiai, elsősorban a kínai piac erősödése okozott. Végül 8-9 százalékos árelőny maradt a fogyasztóknál, a baromfihúsnál pedig hasonló folyamatra van kilátás a madárinfluenza termelőiár-felhajtó hatása miatt.

Az áruházláncok azonban kitartanak amellett, hogy teljes mértékben átadják az adócsökkentést a vásárlóknak. A más alapvető élelmiszerekre is kiterjesztett áfavágás a Sparnál 5 tejterméket, 149 baromfi- és tojásterméket érint. Leginkább a csirkehúsnál realizáltak forgalomnövekedést, de a pulyka iránti kereslet is megnőtt. Terméktől függően 30-80 százalékkal ugrottak meg az eladási adatok. A Tesco tapasztalatai hasonlók: az elmúlt hetekben az akciós csirketermékekre, így a csirkemellfilére és a csirkecombra összpontosul a fokozott érdeklődés, átlagosan 30 százalékos fellendülés tapasztalható a baromfihús-eladásban.

Ezzel párhuzamosan csekély mértékben a sertéshús forgalmának visszaesését tapasztalták. A Lidl szerint a friss kacsa- és libatermékekkel kapcsolatos, madárinfluenza okozta változások most még nem határozhatók meg pontosan, a sertéshúsok polci ára viszont jelenleg is átlagosan 19 százalékkal alacsonyabb, mint 2015 év végén, azaz az áfacsökkentés előtt. Az Auchan közel kétszer akkora keresletnövekedést érzékel január 1-je óta a baromfitermékeknél, mint egy évvel korábban a sertéshúsoknál.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.