Kína öt éven belül másfélszeresére, 30 ezer kilométeresre bővíti gyorsvasúthálózatát, s erre 503 milliárd dollárt szán. A terv szerint a nagyvárosok 80 százaléka közvetlen összeköttetésbe kerül egymással, és a szuperexpresszek beállításával nemcsak a menetidő csökken jelentősen, hanem a környezetszennyezés is. A városokon belüli vasútközlekedést háromezer kilométeren modernizálják.
A kínai vasúthálózat teljes hossza 121 ezer kilométer, ebből 2015 végén 19 ezren közlekedhettek a szuperexpresszek – írja a Bloomberg. Összehasonlításképpen az Egyesült Államokat 228 ezer kilométernyi sínpár hálózza be, míg Magyarországot kevesebb mint nyolcezer. Annyi biztos, hogy az állami tulajdonú vasútépítő és -üzemeltető társaságok nem lesznek megrendelések híján, árfolyamuk a tervek megszellőztetésére emelkedésnek indul a kínai börzéken. A finanszírozásról nem sok szó esik, annyi biztos, hogy a magántőke bevonására is számítanak.
Peking nem hagyja kettészakadni az országot, s a fejlesztési források közül átcsoportosít a nyugati városok közötti veszteséges vasúti összeköttetés minőségének javítására is. A költségfedező viteldíjak bevezetésének viszont sokan nem fognak örülni, de a tarifareform elkerülhetetlen.
A három személyszállításért felelős kínai társaság közül a Guangshen Railway például 30 százalékkal emeli hosszú távú viteldíjait, s ennek hatására nyeresége közel 70 százalékkal bővülhet. A legnagyobb, a China Railway viszont folyamatosan veszteséges, a tavalyi első három negyedévben 237 milliárd forintnak megfelelő deficitet halmozott fel, kötelezettségei pedig meghaladják a 183 ezermilliárd forintot. A cég csak az utóbbi két évben 25 ezermilliárd forintnyi beruházást hajtott végre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.