BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Több száz kilométeren épül kerékpárút

Idén elkészül a Tokajt Nyíregyházával összekötő kerékpárút, később pedig teljesen körbe lehet majd bringázni a Balatont, sőt egy új, nagy nemzetközi kerékpárút egy szakasza is áthalad Magyarországon.

Néhány éven belül könnyen és biztonságosan lehet majd legurulni Budapestről a Balatonhoz, és azoknak sem kell váratlan veszélyhelyzetekkel szembenézniük, akik biciklire pattanva akarnak Debrecenből a Hortobágyra eljutni. Ezt az 53 kilométeres „túlélőtúrát” ugyanis ma még a 33-as úton, az autók menetszelében lehet csak megtenni, ám a veszélyforrás jelentősen csökken azzal, hogy megépül a cívisváros és a puszta közötti kerékpárút.

Számos beruházás valósul meg abból a mintegy 11,7 milliárd forintból, amelyet a kormány az idén a kerékpáros fejlesztésekre költ – közölte a Világgazdasággal a fejlesztési tárca. A legjelentősebb újonnan épülő szakasz a 2017 nyarára elkészülő kerékpáros összeköttetés Tokaj és Nyíregyháza között, mintegy 33 kilométer hosszan. Két operatív programból további, kisebb léptékű kerékpárút-fejlesztések valósulhatnak meg. Ezeket a kereteket a megyék között arányosan osztották fel, így a fejlesztések az ország teljes területét lefedik – közölte a tárca.

Ahol nem építenek, ott tábláznak. Számos területen megkezdődik a turisztikai kerékpárutak kitáblázása. A Fertőd–Keszthely, Pannonhalma–Veszprém–Balatonfüred, Eger–Mezőkövesd–Poroszló, Tokaj–Mád–Sárospatak, Dunaföldvár–Kecskemét–Békés, Nagykanizsa–Szepetnek–Semjénháza–Murakeresztúr szakaszokon és az EuroVelo 11 kritikus szakaszain, összesen mintegy kilencszáz kilométeren nem épül önálló kerékpárút, hanem a meglévő kis forgalmú közutakon táblázással jelölik ki a kerékpározásra javasolt útvonalat. Ezekre több százmillió forintot költenek. A turisztikai kerékpárutak fejlesztésének költségeit a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program fedezi – közölte a minisztérium.


A kormány a következő évekre közel ötszáz kilométernyi szakasz megépítéséről, korszerűsítéséről döntött. A térképünkön jelölt beruházások idén tervezéssel, területvásárlással indulnak meg, egyebek mellett a Balatoni Bringakörön, az Európai kerékpárút-hálózat (EuroVelo) 6 nemzetközi kerékpáros-útvonal Rajka–Budapest szakaszán és a Budapest–Balaton kerékpárúton. A kivitelezés 2018-ban kezdődhet meg. Belátható időn belül megépül a már említett, Debrecent a Hortobággyal összekötő út is, sőt a pusztáról Tiszafüredre is el lehet majd kerekezni – derül ki a Magyar Közlönyből. A Hortobágy–Tiszafüred kerékpárút becsült költsége 1,5 milliárd forint, ráadásul a kormány döntése értelmében ez az egyik nemzetgazdasági szempontból kiemelt kerékpárút-fejlesztés. Szintén ilyen „könnyített” adminisztrációs eljárás keretében épül majd meg a Vámosszabadi–Győr közötti tíz kilométeres szakasz is. A beruházásokkal kapcsolatos alapvető célkitűzés, hogy szigetszerű fejlesztések helyett összefüggő kerékpáros-hálózat jöjjön létre a településeken és közöttük.

A nemzeti fejlesztési tárcától azt is megtudtuk, hogy egy új nemzetközi kerékpáros-útvonal kijelölését kezdeményezik az Európai Kerékpáros Szövetséggel egyeztetve, osztrák–magyar–román összefogás keretében. A javasolt EuroVelo 14 Bludenz–Innsbruck–Graz–Fürstenfeld irányból Szentgotthárdnál lépne be Magyarországra, ahol a Keszthely–Balaton–Budapest–Eger–Hortobágy–Debrecen–Nyírábrány útvonalon haladna tovább, és Szatmárnémeti–Dés–Kolozsvár felé folytatódhatna.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.