A meghatározó piacok közül csak a Brexit bizonytalanságaitól tartó briteknél mértek szerény, 2,9 százalékos bővülést, a prímet a spanyolok vitték 10,7 százalékkal, mögöttük a franciák (10,6), a németek (10,5) és az olaszok (10,1) következtek az autógyártói szövetség (ACEA) adatai szerint. A magyar piacon 6418 új személyautó kapott rendszámot januárban, 15,3 százalékkal több, mint az előző év nyitó hónapjában.
A márkák körében a Volkswagen csoport (VW) dominanciája nincs veszélyben, a németek kerek tíz százalékkal növelték eladásaikat, s 291 ezer járművükkel 24,2 százalékos piaci részesedésre tettek szert. A dízelbotránnyal azonosított névadó márkából is tíz százalékkal több, 140 ezer fogyott. A szakértők már nem a VW-re, hanem az egymással hírbe hozott General Motors (GM) és Peugeot-Citroen csoport (PSA) eredményeire fókuszálnak. Kedden hozták nyilvánosságra, hogy a GM és a PSA előrehaladott tárgyalásokat folytat az amerikaiak európai üzletágának eladásáról.
Az 1999 óta masszívan veszteséges, amúgy a GM-en belül mostohagyermekként kezelt Opel és brit megfelelője, a Vauxhall francia átvételével ez a helyzet azonban hamar megváltozhat, hiszen a közös alapokra helyezett járműgyártás és az önjáró autók és az elektromos járművek fejlesztésére szánt hatalmas összegek optimalizálásával, valamint az elért eredmények közös hasznosításával eurómilliárdokban mérhető megtakarításokat érhetnek el. Mindkét csoport sikerrel vette a januárt: a PSA 6,5 százalékkal 122 ezerre, a GM pedig 5,3 százalékkal 75,5 ezerre bővítette európai eladásait. Kettejük piacrésze 16,4 százalék, utánuk a Renault csoport következik 10,1 százalékkal.
Az Opel – amely 1931-től a GM százszázalékos leányvállalata – az ezredforduló óta 15 milliárd dolláros veszteséget „termelt” anyavállalatának, és az idén deficitre számít. Az Evercore ISI elemzőcég szerint jelen állapotában egymilliárd dollárt érhet. Állítják: a GM számára a kompakt autók és dízelmotorok gyártására berendezkedett Opel átfazonírozása kidobott pénz, sokkal jobban járnak, ha a világ két legnagyobb autópiacára, Kínára és az USA-ra, illetve a magas haszonnal értékesíthető haszonjárművekre és hobbiterepjárókra koncentrálnak. A kisautókkal mindig befürdött a GM, de attól még, hogy eladja az Opelt, partnere maradhat egyes gyümölcsöző területeken, hisz nem lesz köztük földrajzi átfedés.
Az üzlet a GM-nek tehát mindenképp előnyös, a PSA is nyerne rajta, ám ettől még megbukhat a politikusok ellenállásán. Az Opelnek 28 ezer alkalmazottja van Németországban, ahol már a munkahelyek ezreinek elvesztését vizionálják. A francia kormány, amely 14 százalékban a PSA tulajdonosa, a saját álláshelyek megtartásában érdekelt, így borítékolható a konfliktus. A tőzsdén viszont béke van, az árfolyamok alapján a piac pártolja a felvásárlást.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.