A hagyományokhoz hűen ismét egy településről, a Zaragoza tartományban található Ateca városáról nevezte el legújabb modelljét a Seat. Ennyiben azonban ki is merül a hagyománytisztelet, ugyanis az Ateca a Seat első szabadidő-autója, dacára annak, hogy a műszaki alapok már sokkal korábban lehetővé tették volna, hogy a spanyol márka egy SUV-vel jelentkezzen. A VW Tiguanhoz és a piacra hamarosan megérkező, akár hétüléses kivitelben is konfigurálható Skoda Kodiaq-hoz hasonlóan az Ateca is a jól bevált MQB keresztmotoros platformra épül, az autó azonban mégsem a VW, sokkal inkább az Audi modelljeit juttatja eszünkbe. Az biztos, hogy véget értek azok az idők, amikor a csoporton belül a Seatra voltak osztva a latinosan temperamentumos, kicsit bátrabb formájú modellek (pl. az első Leon) a kompakt SUV-k közé sorolható Ateca tárgyilagos, hűvös stílusa az Audikat idézi. Szó sincs róla, hogy ez baj lenne, csak úgy tűnik, mintha a márkák közötti jellegeket kissé összemosták volna.
A szúrós tekintetű LED-es fényszóróval és a trapéz alakú alsó légbeömlővel viszont nagyon is látványos jelenség. Mint a Range Rovereknél vagy a Ford Mustangnál, a tükrök aljából kis képet vetít a földre az autó, az Ateca esetében ez a típusnév és a modell stilizált sziluettje. Egyébként a karosszéria minimális illesztési hézagai is a négykarikás autókat juttatják eszünkbe, az összképet csak a nehezen csukódó ajtók (főleg a vezetőoldali) rontják.
Amint helyet foglalunk a vezetőülésben, első benyomásunk az, hogy nem vitték túlzásba a fantáziálást a tervezők, a berendezés a Leont idézi – fekete színösszeállításban komor a beltér. Az Atecához ugyan nem rendelhető a TFT-monitoros műszerfal, mint mondjuk a Tiguanhoz, de összességében igényes a belső, és ami ennél is fontosabb, a funkcionalitás területén nehéz benne hibát találni: itt biztosan nem okoz problémát a telefon párosítása, egy audiobeállítás elérése, netán egy gyors címbevitel a navigációs rendszerbe. Szintén piros pont jár a vékony A- és az üvegezett C-oszlopokért, a körkilátást igazából semmi sem befolyásolja. Mivel a legtöbben családi autónak vásárolják az Atecát, nem mellékes, hogy sok a tárolóhelye. Az ajtózsebek nagyok, van két pohártartó, egy mélyedés a váltó előtt, no meg a kartámasz alatti üreg.
Ami a helykínálatot illeti, az Ateca belül simán letagadhatja, hogy a hossza csak 4,36 méter. Négy felnőttnek bőségesen elegendő a tér, a lábhely különösen nagyvonalú a külméretek fényében. Elöl nem is kívánhatnánk többet, hiszen kényelmesek az ülések, a könyöklő magassága állítható, és az ideális vezetési pozíciót pillanatok alatt beállíthatja a sofőr. Hátul már kicsit más a helyzet. Az ülőlapok rövidek, másrészt vaskos a kardánalagút, ami a középső ülőhely értékéből sokat levesz. Ha már SUV-ről van szó, hiányolhatjuk a sínen csúsztatható hátsó üléssort és – amit a dél-koreai autókban régóta alkalmaznak – a háttámla dőlésszögének állíthatóságát. A csomagtér 485 literével (4 x 4-es változat) vagy 510 literével (fronthajtású) tágas, egyszerűen bővíthető, ám nincsenek rögzítési pontok, továbbá az ülések lehajtásakor jelentős lépcső keletkezik.
A vezethetőség tekintetében a legtöbb konkurens viszont csak lohol a Seat nyomában. A 190 lóerős, 2.0 literes TDI, amely kizárólag összkerékhajtással és hétfokozatú DSG-váltóval rendelhető, bemelegedve nagyon csendes és – ami legalább ilyen fontos – acélosan húz. A váltó gyorsan felismeri a vezető szándékát, tétovázás nélkül kapcsolgat, és ügyesen osztja be az egyébként több mint elegendő erőtartalékot. Azért gondolom, hogy több mint elegendő, mert ezzel a hajtáslánccal 212 km/óra az Ateca végsebessége, és 7,5 szekundum alatt megfutja a 0–100-as sprintet. A 400 Nm-es nyomaték miatt könnyednek érződik a mozgása, ha finoman bánunk a gázpedállal, 2000-es fordulat alatt már kapcsol is a következő fokozatba. Amennyiben eltekintünk az izmos motortól, akkor is látszik, hogy az alapok mennyire rendben vannak: a szervorásegítés pont ideális, a futómű pedig annyira feszes, hogy véletlenül se lehessen azzal vádolni a Seatot, hogy a sportos karakter már elveszett. Az egyetlen, ami beárnyékolja a vezetés élvezetét, az az aktív sávtartó. Állandóan „hadakozni” kell vele, mert a rendszer mindenáron az általa ideálisnak vélt módon (a mértani középen) akarja sávban tartani az autót, és sokszor ellen kell tartani, hogy a mi akaratunk érvényesüljön – én egy idő után meguntam és kikapcsoltam. Fontos, hogy az Ateca képes magától araszolni a dugóban, emellett 65 km/óra alatt a gyalogosokat is észleli, tolatáskor pedig keresztirányú forgalomfigyelés is segédkezik.
Az Ateca bázismodellje épphogy befért az 5 millió forintos küszöb alá az 1,0 literes, 115 lóerős, benzines alapmotorral, de nem hinném, hogy ez lesz majd a legnépszerűbb változat. A 150 lovas, 1,4-es TSI 7 025 870 forinttól, míg a 115 lóerős 1.6 TDI 6 261 010 forinttól vihető haza, előbbihez összkerékhajtás is kérhető, igaz, a több mint 800 ezres felár sokakat elijeszthet a 4Drive rendszertől. A 2,0 literes TDI-k, melyek csak 4 x 4-es hajtással rendelhetők, már más árszintet képviselnek, a tesztelt, 190 lóerős kivitel 10 865 230 forinttól vihető haza. Lóerők és felszereltség ide vagy oda, azért mégiscsak közel kétszer annyiba kerül, mint az alapmodell.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.