BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

BMW hetes sorozat: igazi műértőknek

Közös bennük a tökélyre törekvés és a fényűzés, mégis más élményt nyújt a 7-es sorozat V8-as biturbó és plug-in hibrid változata

Hogy melyik a legkívánatosabb 7-es BMW? Ha eltekintünk a hamarosan piacra kerülő V12-es M760Li-től, alighanem a 750Li változat a befutó. A ma elérhető egyik legjobb hajtáslánc dolgozik az alaphelyzetben 34 milliós árcédulájú modellben, 4,4 literes, V8-as, biturbójával végtelen erőt s egyben harmóniát áraszt. Bár a dízelek már a luxuskategóriában is helyet követelnek maguknak, de amikor megnyomjuk az indítógombot, és távolinak tűnő morajlással életre kel a V8-as, azért még a megszállott gázolajosok is felsóhajtanak, hogy ilyen produkcióra bizony csak egy nagy benzines képes.

Hatalmas kontrasztot képvisel ezzel szemben a zöld rendszámos 40e, mely egészen más koncepció jegyében született. Ennek a modellnek a takarékosság van a zászlajára tűzve, hiszen egy konnektoros hibridről van szó, amelynek motorterében szinte elvesző, 2,0 literes benzinmotort és egy villanymotort találunk – utóbbival a gyári értékek szerint 40 kilométert is képes megtenni két töltés között a vegyes hajtású 7-es.

Tulajdonképpen az a furcsa helyzet, hogy az 50i technikai értelemben egészen konvencionálisnak tűnik a 40e mellett. Pont az a legjobb a V8-as verzióban, hogy „műértő” és tehetős kuncsaftoknak készül, akik pár literes fogyasztáselőny miatt sosem mondanának le a nyolc hengerről, a bársonyos járásról és persze a nagy benzinmotor presztízséről. A 450 lóerős csúcsteljesítménnyel meg úgy gyorsul a 7-es, mintha nem is egy hatalmas luxusautó lenne, 4,5 másodperces sprintidejével mindössze három tizeddel éri el lassabban a 100-as tempót, mint az 560 lovas M6 Coupé.

Beszédes adat, de ennél sokkal hatásosabb, amikor a 4000-es fordulat felett szépen kiereszti a hangját a V8-as. Ráadásul az xDrive hajtás miatt még a legdurvább sprint esetén sincs tapadáshiány: amikor kanyarból kifelé lenyomjuk a gázt, legfeljebb a gumik felől hallunk egy kis nyikkanást, a kormányon sem érezni, hogy most éppen 650 Nm-t kell az aszfaltra vinni. Bármennyire abszurdnak hangzik is, de a maga nemében nem is annyira pazarló a 750Li xDrive, vegyes használatban, az erőtartalék kiaknázásával sem kér többet 12-13 liternél 100 kilométerenként, ami egy több mint ötméteres, V8-as benzines, összkerékhajtású autótól tisztességes érték.

És ehhez képest mit tud a 740e? Először is kezdjük azzal, hogy ha nem töltögetjük (4,5 óra 240 V-os hálózatról), hanem hagyományos hibridként használjuk, akkor 9 liter körüli fogyasztással kalkulálhatunk. Ez önmagában nem rossz, hiszen mégiscsak egy 326 lóerő rendszerteljesítményű luxusautóról van szó, de a mindössze 46 literes tank és a szerény hatótáv mutatja, ezt a modellt arra találták ki, hogy minél gyakrabban éljen a felhasználó a tisztán elektromos hajtás előnyeivel. Az akkumulátor 9,2 kWh kapacitása elég ahhoz, hogy a 95 lóerős villanymotor Max e-Drive üzemmódba kapcsolva akár 140 km/órás sebességre gyorsítsa az autót anélkül, hogy a benzinmotor beindulna.

Ilyenkor drasztikusan csökken a hatótáv, amely a gyakorlatban 30-35 kilométer. Ezt persze jelentősen befolyásolja a hőmérséklet és a bekapcsolt fogyasztók, például mínusz 10 fokos hidegben – a páramentesítés miatt klímázva és hátsó ablakfűtést használva – alig tud többet 20 kilométernél. A hibrid ugyanolyan semlegesen fordul, mint a V8-as, ami igazából nem is meglepő, hiszen a 740e ha kicsivel is, de könnyebb nála. Mindkettőre érvényes, hogy egyszerre szuperkomfortos a 7-es, miközben nagyon gyors irányváltásokra képes. Még a keresztbordákat is annyira szépen vasalja ki a légrugós rendszer, hogy szinte teljesen észrevétlenek maradnak az úthibák.

Lehetne sorolni, hogy milyen összeszerelési minőséget és kényelemszintet hoz ez a két autó, de ez önmagában kevés lenne például egy Mercedes S osztállyal szemben. A BMW – már csak frissessége okán is – inkább technikai megoldásaival kápráztatja el a tulajdonost. Legyen szó a távirányítóról vezérelhető parkolásról, az akár 600 méterre világító lézerfényszórókról vagy a gesztusvezérlésről, az új 7-esbe gyakorlatilag mindent belesűrítettek. A mozgó cégérnek tekinthető modellek esetében bármelyik motorváltozat mellett döntünk, nagyot hibázni nem lehet. Városi közlekedésre a hibrid, autópályázásra a dízel, rajongásra pedig egy öblös benzines a legjobb. Mint a szegmens összes modelljénél, a BMW-nél is nagy árlépcsőket találunk az egyes motorváltozatok között. Az alap 3,0 literes dízelhez képest közel 3 millióval többet kérnek a hibridért, míg a 750Li xDrive felára már nyolcmilliós pluszt mutat.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.