Mint minden évben, idén is márciusban, a maastrichti TEFAF nyitóestéjén jelent meg az előző év műkereskedelmi adatainak elemzése, amely szerint 45 milliárd dollárnyi forgalom realizálódott tavaly a nemzetközi műtárgypiacon. A piaci jelentés az aukciós eladások mellett több száz, különböző országokban működő műkereskedők és art dealerek által kitöltött kérdőív adatain, export-import statisztikákon, műtárgypiaci adatbázisokon, művészeti vásárok eladási összegzésein alapul.
Az idei jelentést Rachel A. J. Pownall, a Maastrichti Egyetem professzora jegyzi, aki változtatott az előző évek számítási gyakorlatán. Ennek köszönhető, hogy a 2015-ös 64 milliárdos összforgalom helyett 2016-ban 45 milliárd dollárt mutattak ki. De a nemzetközi szaksajtóban többen jelezték, ha marad a korábbi számítási metodikánál, az alapján a piaci forgalom valójában 1,7 százalékos növekedést mutat. A globális műkereskedelem virágzik, az összeladások nőnek, de hangsúlyeltolódások figyelhetők meg. A fókusz az aukciósházak nyilvános eseményeiről áttevődött a műkereskedőkhöz, galériásokhoz, art dealerekhez és a privát eladásokhoz.
Tavaly kevesebb rekordárat hozó, kiemelkedő műtárgyat értékesítettek, a leghíresebb sztáralkotóktól – mint Picasso, Andy Warhol vagy Francis Bacon – szám szerint és értékben is kevesebb mű szerepelt az árveréseken. A tavalyi év egyik legmagasabb összegű eladása a műtárgypiacon privát ügylet volt, amikor az amerikai televíziós sztár, Oprah Winfrey 150 millió dollárért eladta Gustav Klimt Adele Bloch-Bauer portréja II. című művét egy kínai gyűjtőnek.
Húsz százalékkal nőtt 2016-ban a műkereskedők és a galériák forgalma, ez ellensúlyozta az aukciós piac csökkenését. A TEFAF Golbal Art Report szerint a nyilvános aukciók forgalma 16,9 milliárd dollár volt, ami jelentős esés a 2015-ös 20,8 milliárd dollárhoz képest. Az Egyesült Államokban 41, Európában 13 százalékos volt a csökkenés. Az amerikai műtárgypiac összforgalma 14,5 milliárd dollár, Európáé 20,5 milliárd, Ázsiáé 10 milliárd volt.
Az elemzés hagyományosan végigmegy a különböző piaci területeken, ez alapján az antik és a klasszikus szegmens még mindig gyengélkedik, a háború utáni modernek iránt is csökkent az érdeklődés, a kortárs művészet esetében azonban 4 százalékos növekedés volt tapasztalható. 2017-re ugyancsak a kortárs erősödését jósolják, és az online értékesítési forma további előretörését.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.