BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hátul kullog utasforgalomban a ljubjanai reptér

A volt Jugoszláv tagállamok közül az elmúlt években csak a ljubljanai repülőtérnek esett vissza az utasforgalma - írta a Poslovni Dnevnik című horvát gazdasági napilap hétfőn.

Ljubljanának a harmadik legnagyobb repülőtere volt a régióban Belgrád és Zágráb után. Jelenleg kevesebb utasforgalmat bonyolít, mint Split és Dubrovnik, valamint Koszovóban a pristinai és Macedóniában a szkopjei repülőtér, de nemsokára lekörözheti Montenegróban a podgoricai és tivati légikikötő is.  A Siol.net szlovén portál arról cikkezett, hogy a ljubljanai Joze Pucnik repülőtér azután sem fejlődött, hogy két évvel ezelőtt átvette a német Fraport vállalat. (Az idei évre nézve Magyarországon a vidéki repterek is optimisták.)

A német Fraport nemrég úgy döntött, átnevezi a ljubljanai repülőteret Fraport Szlovéniára, és a következő napokban az is kiderül, a németek építenek-e új utasterminált a szlovén fővárosban. "Amennyiben a vállalat elfogadja az utasterminál bővítéséről szóló határozatot, a tervezettnél akkor is kisebb objektum épül, és 57 millió euró helyett, mindössze 15-20 millió eurót fektetnek a fejlesztésbe" - írta a Siol.net. (A ferihegyi reptéren viszont most is zajlanak a bővítési munkálatok.)

A legnagyobb problémát a nemzeti Adria Airways légitársaság okozza, amely annak ellenére úszik az adósságban, hogy megvásárolta a német 4K Invest alap. Az elmúlt napokban a fizetések csökkentése miatt a társaság pilótái is sztrájkoltak.  Az elmúlt tíz évben a ljubljanai repülőtér utasforgalma alig öt százalékkal nőtt, tavaly elérte az 1,4 millió utast, míg a környező országokban szász százalékos volt a növekedés. Belgrád 4,9 millió, Zágráb 2,7 millió, Split 2,2 millió, Dubrovnik 1,9 millió, Pristina 1,7 millió, Szkopje 1,6 millió, Podgorica 873 ezres, Szarajevó pedig 838 ezres utasforgalmat bonyolított le tavaly.

A német cég csökkentette ugyan a kiadásokat, az eladásból származó bevételek három százalékkal, a kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény (EBIDTA) 25 százalékkal nőtt, az operatív nyereség (EBIT) pedig megháromszorozódott, de az utasforgalom tovább csökkent. A portál úgy vélte: a Fraport nem azért vette át a ljubljanai repülőteret (170 millió euróért), hogy annak növelje utasforgalmát, helyette a teherforgalomra koncentrált, amely sokkal nagyobb profitot termel. 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.