A húsipari szereplők számítása szerint a korábbi évekhez képest nagyobb arányban fogják a minőségi, sok esetben prémium kategóriás füstölt termékeket keresni a fogyasztók a húsvéti szezonban. Ezen belül pedig a korábbi éveknél nagyobb keresletre számíthatnak a tradicionális ízeket előcsalogató, hagyományos technológiával készült termékek is. „Az elmúlt években kiemelkedően magas árérzékenység volt jellemző, ami részben visszavetette, részben pedig a gyenge minőségi termékek irányába mozdította el a keresletet. (Az élelmiszerbiztonsági ellenőrök már ellenőrzik a sonkákat!)
[caption id="" align="aligncenter" width="616"] Kép: MTI[/caption]
A húsvéti füstölt termékek volumenében összességében most sem várható jelentősebb növekedés, de jó hír, hogy a piaci visszajelzések szerint újra nő a minőségi termékek iránti igény” – mondta Kovács László, a Pápai Hús Kft. ügyvezető igazgatója, aki arra is rámutatott, hogy szintén bizakodásra ad okot, hogy a Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján a kiskereskedelmi üzletek forgalma már évek óta folyamatos növekedést mutat, kiugrásokkal az ünnepi időszakokban. (Tojás is lesz elegendő a boltokban, de lehet, hogy egy kicsit drágábban.)
A húsvétot megelőző néhány hetes időszak egyértelműen a főszezon a füstölt hústermékek piacán. A korábbi évek felmérései szerint az évnek ebben az időszakában mintegy 5500-6000 tonna fogy ezekből a készítményekből, amely körülbelül 7-8 milliárd forint bevételt jelent a kiskereskedelem, illetve az élelmiszeripari gyártók számára.
„Kevesen tudják, de a sonka, illetve a füstölt húskészítmények kifejezetten szezonális termékek. Ezeknél az áruknál a fogyasztás mintegy 70 százaléka húsvétkor történik. Hasonló periódus még a karácsony körüli hetek, ehhez képest az év többi részében lényegesen alacsonyabb a füstölt hústermékek keresettsége. Ez elsősorban a régmúlt hagyományaiban gyökerezik, hiszen a család által saját fogyasztásra feldolgozott sertések is levágása december elején volt esedékes, a füstöléssel tartósított húsok elfogyasztására pedig csak a gyorsan romló termékek elfogyasztását követően, tavasz elején került sor” – mondta Kovács László.
Az elmúlt hónapokban növekvő pályára állt Pápai Húsnál azzal számolnak, hogy a húsvéti időszakban összesen mintegy 600 tonna füstölt terméket szállítanak ki az üzletekbe. A húsvéti kiszállítások a március 15-i héten indultak el, de a szakemberek arra számítanak, hogy az igazán nagy felfutás a vásárlásokban a húsvét előtti két hétben várható a korábbi évek tapasztalata alapján.
A gyártók helyzetét nehezíti, hogy az alapanyagok és a termelési költségek drasztikusan megemelkedtek az elmúlt egy évben. Egyrészt az alapanyagár kilogrammonként közel 100 forinttal drágult, de költségnövelő hatása volt a kötelező minimálbéremelésnek is, amely mind a gyártóknál, mind pedig a kereskedőknél jelentkezik. Így összességében a húsvéti minőségi és prémium füstölt termékek átlagos ára idén mintegy 10 százalékkal lehet magasabb a korábbi évhez képest.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.