Repülő autót tesztelt a Google társalapítója által finanszírozott Kitty Hawk, az év végén már meg is kezdenék a jármű árusítását.
Megdöbbentő látványban lehetett részük a közelmúltban az egyik, San Franciscótól mintegy 100 kilométerre lévő tó környékén járóknak, azt láthatták ugyanis, hogy egy repülő autó lebeg a víz felett. A jármű a Kitty Hawk nevű startup ember irányította repülő autója volt, és mintegy öt percet töltött a levegőben. Bár az eszköz egyelőre prototípus, a fejlesztő cégnek komoly tervei vannak: arra készülnek, hogy az év végén már árusítják a speciális autót. A gyors előrelépésre egyébként minden esélyük megvan, hiszen a Kitty Hawk mögött igazi nagyágyúk állnak. A cég anyagi biztonságáról Larry Page, a Google társalapítója gondoskodik, és a fejlesztést irányító vezérigazgató, Sebastian Thrun neve is jól cseng a szakmában. Ő többek között az önvezető autók kidolgozásában játszott fontos szerepet, és alapító igazgatója volt a különleges projektekkel foglalkozó
X Labnek a Google-ön belül.
A Kitty Hawk Flyer a tesztrepülésről készült videó alapján egyelőre inkább motornak tűnik, mint autónak, mivel teljesen nyitott. Az egyszemélyes járművet nyolc propeller hajtja, és a New York Times beszámolója szerint annak ellenére, hogy elektromos meghajtású, egyelőre igen hangos. Az Egyesült Államokban ultrakönnyű légi járműként van kategorizálva, ami azt jelenti, hogy nem szükséges pilótaengedély a használatához, azonban kikötés, hogy csak ritkán lakott területeken lehet közlekedni egy ilyen eszközzel. A tesztek során egyébként a cég mérnökei a biztonság további növelése érdekében kizárólag nyílt víz felett repülnek a járművel.
Annak ellenére, hogy még nincs pontos ára a Kitty Hawk repülő autójának, már lehet regisztrálni rá egy meglehetősen érdekes konstrukció keretében. Száz dollár befizetésével ugyanis 2000 dolláros kedvezményt lehet szerezni az eszköz végleges árából. Sebastian Thrun a fejlesztés kapcsán azt is elmondta, hogy a végleges, kereskedelmi forgalomba szánt modell máshogy fog kinézni és jóval halkabb is lesz majd, mint a prototípus.
A Kitty Hawk egyébként koránt sincs egyedül a repülő autó fejlesztésével. Csak az Egyesült Államokban több mint tucatnyi startup próbálkozik ilyen jármű kifejlesztésével, ráadásul nemcsak ők, hanem óriáscégek is kísérleteznek ezzel, mint például az Airbus. De nem csak a tengerentúlon, sokkal közelebb is lehet találkozni hasonló kezdeményezéssel. Négy német egyetemista alapította azt a vállalkozást, amelynek repülő autója, a Lilium Jet sikeres pilóta nélküli tesztet teljesített áprilisban. A koncepció szerint légi taxiként használnák majd a tojásforma, fedett, kis méretű szárnyakkal is rendelkező eszközt. Az eddig elkészült modellek két ember szállítására alkalmasak, de a sikeres teszteket követően megindulhat az öt fő szállítására képes járművek fejlesztése is. Így az sem kizárt, hogy mire megjelennek a városokban az önvezető autók, addigra már a fejünk felett repkedő speciális taxik jelentik majd az igazán előremutató technológiát. A Lilium Jet szintén elektromos meghajtású, akár otthon is feltölthető, és képes függőlegesen felszállni. A végsebessége is figyelemre méltó, egy óra alatt akár 300 kilométert is megtehet, és egy feltöltéssel egyelőre ez a maximális hatótávolsága.
A repülő autók és motorok egyre több fejlesztő figyelmét keltik fel, a Világgazdaság legutóbb februárban számolt be egy ilyen projektről. Az orosz Hoversurf készített egy leginkább repülő motorra emlékeztető berendezést. A Scorpion–3 nevet viselő jármű a motorkerékpárok és a dróntechnológia ötvözésével jött létre, és a fejlesztők több, a biztonságot növelő megoldást is alkalmaztak, például egy kimondottan ehhez a berendezéshez létrehozott szoftver szabályozza a sebességet és a magasságot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.