Fantasztikus lesz 2025 – elmúlt hetekben többször hagyta el a magyar miniszterelnök száját ez a kijelentés, amit Orbán Viktor arra alapoz, nemrégiben meghirdetett 21 pontos új gazdaságpolitikai akcióterv várhatóan berúgja a gazdaság motorját. Amire nagy szükség is van, hiába várta már tavaly szinte minden intézmény idehaza és külföldön, hogy infláció csökkenésével párhuzamosan fog a növekedés beindulni, egyelőre ennek alig látjuk a jelét. Sőt, a felpörgés helyett harmadik negyedévben újra lefulladt a gazdaság, és visszacsúsztunk a technikai recesszióba.
Ha szétnézünk az egyes nemzetgazdasági ágazatokban azonban nincs min csodálkozni: az ipar és az építőipar is nehezen talál magára, azaz hiába kezd visszatérni az élet belső fogyasztásba, nem képes kompenzálni a külső kereslet visszahúzó erejét és a gyenge beruházási aktivitást. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a harmadik negyedéves GDP adatok után fogalmazott úgy, hogy „maga alá teperte magyar gazdaságot a német gazdaság”. Hogy ebben jövőre lesz-e változás, nem tudni, mindenesetre 3,4 százalékos növekedést vár jövőre a kormány. A 2025-ös bővülés már jó eséllyel a belső fogyasztás és a beruházások húzhatják, ebben jelent leginkább változást a 21 pontos csomag, ami elég tudatosan belgazdaságra alapoz addig, amíg a német ipar gondjai nem oldódnak meg.
Azonban fontos hozzátenni, hogy a gazdaságpolitika irányítóinak szemére vetik a kritikusok, hogyan foszlottak szét az elmúlt két évben a jóslataik, valójában ugyanez elmondható a nagy elemzőházakról és nemzetközi szervezetekről. Tavaly, amikor az idei prognózisaikat kiadták a hitelminősítő intézetek, mindegyik 3 százalékos GDP-bővülést jósoltak 2024-re, ebből lett végül 1 százaléknál kisebb, gyakorlatilag stagnálással felérő növekedés. De ahogy Fitch Ratings nem látta, úgy Nagy Márton vagy a Magyar Nemzeti Bank közgazdászai se tudták megjósolni, hogy mi fog történni a német iparral, ahol idén sorra dőltek be a gazdaság olyan zászlóshajói, mint a Volkswagen, a ZF, a BASF, vagy Thyssenkrupp.
Lényegében ez vezetett ahhoz, hogy idén két hónap után be kellett ismernie Nagy Mártonnak, hogy nem reális 4 százalékos a növekedés. Mindezt fontos látni, amikor jövő évi prognózisokról beszélünk, ugyanis manapság semmit nem lehet készpénznek venni, egy-egy eltévedt rakéta bármikor képes lehet az egész világgazdaságot lángba borítani.
De jelenleg szinte minden elemzőház dinamikus növekedést jósol a magyar gazdaságnak 2025-re, ráadásul egyik prognózis sem számol még azzal a forgatókönyvvel, hogy véget ér a szomszédunkban dúló háború.
Egy kivétel van ez alól, az Európai Bizottság, amely a szokásához híven a legpesszimistább volt az őszi előrejelzésében Magyarországot illetően. Hogy Brüsszel miért látja rendszeresen borúsan a hazai kilátásokat, esetleg az uniós források további elzárása, vagy valami egészen más miatt, nem tudni, ettől még tény, hogy a bizottság szerint jövőre a visegrádi országok között nálunk lesz a legalacsonyabb, mindössze 1,8 százalékos lesz a GDP-növekedés, és csak 2026-ra datálja a nagyobb, 3,1 százalékos felpattanást. Egyedül annyi pozitív van a bizottság jelentésében, hogy szerintük sem kell már inflációs nyomással számolni Magyarországon, a fogyasztói árak várakozásuk szerint 3,6 százalékkal emelkednek majd.
Bár a Nemzetközi Valutaalap (IMF) legutóbb októberben némileg rontotta a becslését, még így az idei 1,5 százalék után 2,9 százalékos növekedést és 3,5 százalékos inflációt prognosztizál hazánknak, ami nem sokkal marad el a kormányzati jóslatoktól. Ami a régiós versenytársakat illeti, a szokásos sormintát követheti a magyar GDP, ami középmezőnyre lenne elegendő:
Az uniós mezőnyben az ötödik legmagasabb lehet a hazai kibocsátás növekedés, nem függetlenül attól, hogy az IMF szerint 2025-ben már két év recesszió után 0,8 százalékkal nőhet a német GDP, tehát végre a külső kereslet is segítheti a magyar ipar felállását a padlóról.
Az párizsi székhelyű OECD utoljára májusban publikálta Magyarországról szóló tanulmányát, amiben 2024-ben 2,1 százalékos, míg jövőre 2,8 százalékos GDP-növekedést jósolt az tavaly 0,9 százalékos recesszió után.
Jelenleg a legmagasabb növekedési várakozás, ami érvényben Magyarország esetében, azt Fitch Ratings tartja. Bár ezt érdemes fenntartásokkal kezelni, mert a harmadik negyedéves GDP-adatok előtt közölték, júniusban még úgy látták a londoni elemzők, hogy 2025-ben 3,9 százalékos infláció mellett 3,8 százalékra gyorsul a magyar gazdaság növekedési üteme.
A Fitch az optimizmusát arra alapozza az új termelési kapacitások lépnek be az autóiparban és az akkumulátoriparban, ami fellendíti az exportteljesítményt és vele együtt a növekedést.
A robusztus növekedési kilátásokat az elektromos jármű- és akkumulátorgyártó iparban megvalósuló nagy külföldi működőtőke-befektetések (FDI) támasztják alá, amelyek támogatják a hazai gazdaságot és hozzájárulnak az exportkapacitások növekedéséhez
– írták elemzésükben a londoni elemzők, akik azt várják, hogy a magánszektorban a beruházási tevékenység fokozatosan helyreáll, ellensúlyozva a közszféra alacsonyabb kiadásait, az uniós források beáramlása közepette. Ehhez érdemes hozzátenni, nemrégiben Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter úgy számolt, hogy jövőre termelésbe bekapcsolódó ipari kapacitások, mint a BMW, a CATL vagy a BYD mintegy 0,5 százalékos plusznövekedést jelentenek a gazdaságnak, igaz, azt is hozzátette, hogy ennek nagyobb része csak 2026-ban fog realizálódni.
A Standard and Poor’s még októberben vizsgálta felül a magyar adósosztályzatot, tehát az egyik legfrissebb prognózissal bír, amelyben az idei várható reál-GDP növekedést 1,6 százalékra saccolta, ami 2025-ben 3,0 százalékra gyorsul. Amit azonban Londonban pozitívumként értékeltek, a New York-i székhelyű vállalat kockázatként azonosított. Szerintük a növekedési kilátások továbbra is bizonytalanok, Magyarországnak ugyanis a nyitott és kereskedelem-intenzív gazdasága érzékeny a külső fejleményekre, ideértve a hazánk legfontosabb kereskedelmi partnerének számító németországi növekedési teljesítményt, valamint a geopolitikai feszültségek esetleges tovagyűrűző hatásait.
Annál is inkább, mert továbbra is bizonytalanok az autóiparban irányuló befektetések kilátásai, amelyek kifejezetten érzékenyek az elektromos járművek iránti európai kereslet csökkenésére.
Ugyanakkor szerintük az EU közelmúltbeli döntése a kínai elektromos járművek importjára vonatkozó vámok kivetéséről felgyorsíthatja a közvetlen befektetéseket az európai autógyártó központokba, köztük Magyarországra is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.